شناسهٔ خبر: 132715 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی:

خود مالکی یکی از موفق‌ترین تصمیمات دولت در نهضت ملی مسکن است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی: معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی اظهار کرد: دولت بخشی از کار خود را در نهضت ملی مسکن، خود مالکی مطرح کرد بدین گونه کسانی که خود، مالک زمین هستند امکان استفاده از تسهیلات خودمالکی را دارند، این طرح به عنوان یکی از موفق ترین تصمیمات دولت در نهضت ملی مسکن به حساب می‌آید.

به گزارش پایگاه وزارت راه  وشهرسازی (آذربایجان شرقی): جبار علی ذاکری، چهارشنبه، ۶ اردیبهشت ماه، در سسله نشست‌های دانشجوی مطالبه‌گر در گام دوم انقلاب اسلامی که در دانشگاه تبریز برگزار شد، با اشاره به اینکه بحث مسکن به صورت عرضه و تقاضا است گفت: در جوامع رو به رو رشد و جوامعی که جمعیت جوان آن زیاد باشد تقاضای مسکن افزایش پیدا می‌کند و طبیعتا نیاز به ساخت و ساز و تولید مسکن نمایان می‌شود.

وی ادامه داد: در کشور پرجمعیتی مثل چین کماکان نهضت ساخت مسکن برای مردم ادامه دارد و بحث مسکن دائمی بوده و بسته به شرایط جامعه تصمیمات کلان گرفته می‌شود، کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست  و دولت ما با توجه به اینکه نیازی را احساس می‌کند برنامه‌ای مطابق با آن را تدوین می‌کند.

وی در خصوص اینکه چرا دولت به سمت ساخت و ساز یا به سمت تولید مسکن می‌رود، یادآور شد: دولت با توجه به تجربه‌ی قبلی، نقاط ضعف و قوت مسکن مهر را می‌دانست و به عنوان یک حرکت جدی برای تولید مسکن اقدام کرده و در این زمینه آسیب شناسی نیز صورت گرفته است.

ذاکری افزود: دولت با داشته‌هایی از جمله زمین، مجوز، زیر ساخت‌های شهرهای بزرگ و وام، که این چهار عنوان آورده‌ی رایگان دولت است برای اینکه بتواند مسکن را مدیریت کند تا مردم بتوانند تولید انبوه انجام دهند.

وی بیان کرد: برای این اقدام مجوزها صادر می‌شود و همچنین دولت دستگاه‌های اجرایی را مکلف کرده تا زیر ساخت‌ها را برای انجام هر چه سریعتر این عملیات انجام دهند.

وی به بخش دیگر اقدامات دولت اشاره کرد و گفت: در بخش بعدی دولت انتظار دارد مردم آورده‌های خود را در قالب آورده‌ی اولیه و باز پرداخت وام به عهده بگیرند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه دولت سازنده نیست و به دنبال ساخت و ساز نمی‌باشد، خاطر نشان کرد: به موجب همین، دولت تسهیلاتی فراهم کرد که سازندگان به خصوص، انبوه سازان و شرکت‌هایی که در ساخت و ساز مسکن هستند فعال شوند تا تعامل بیشتری با مردم داشته و تسهیلات را در قالب واگذاری وام، تأمین زیر ساخت‌ها و مجوز در اختیار این شرکت‌ها قرار دهند.

وی به سه چالش‌ اصلی در نهضت ملی مسکن اشاره کرد و افزود: اولین مشکل و چالش، بخش همکاری‌ بانک‌ها است که خوشبختانه برخی از بانک‌ها به تعهدات خود عمل کردند، تورم از دیگر موانعی است که توان مردم را پایین می‌آورد و مشکل بعدی تأمین زیر ساخت‌ها برای شهرهای جدید است که این مورد با تذکر جدی رئیس جمهور روبه‌رو شده است.

برچسب‌ها: