شناسهٔ خبر: 132909 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد:

ارزیابی و بهسازی لرزه‌ای سازه و اجزای غیرسازه‌ای بیمارستان‌های موجود در همکاری با دفتر اسکان بشر ملل متحد در تهران

محمدمهدی حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از ارزیابی و بهسازی لرزه‌ای سازه و اجزای غیرسازه‌ای بیمارستان‌های موجود در همکاری با دفتر اسکان بشر ملل متحد در تهران خبر داد.

محمدمهدی حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بخشی از فعالیت‌های آن مرکز را در همکاری با دفتر برنامه اسکان بشر ملل متحد در ایران تشریح کرد و گفت: طرح بهتاب ۲ با محوریت ارزیابی و بهسازی لرزه‌ای سازه و اجزای غیرسازه‌ای بیمارستان‌های موجود با هدف اجرای طرح های بشردوستانه دفتر برنامه اسکان بشر ملل متحد با حمایت مالی دولت ژاپن تعریف و در همکاری دفتر اسکان بشر ملل متحد در ایران، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی حال اجراست.

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: در طرح بهتاب ۲ مرکز تحقیقات به عنوان مشاور فنی و تخصصی طرح و مرجع تصویب یافته‌های طرح تعیین شده است. همچنین مقرر شده تا مجموعه ساختمان‌های بیمارستانی برای طرح بهتاب ۲ از بین پروژه‌های در دست انجام و یا در دست بهره‌برداری سازمان مجری ساختمان‌های عمومی و دولتی انتخاب شود که مرکز تحقیقات به عنوان مشاور فنی و تخصصی طرح و مرجع تصویب یافته‌های طرح تعیین شد.

وی افزود: هم‌زمان با آغاز فعالیت پروژه بهتاب ۲ فعالیت‌های مرتبط برای بازبینی و نهایی کردن دستورالعمل طراحی بیمارستان ایمن و تاب‌آور در برابر سواحل چندگانه با محوریت مرکز تحقیقات انجام شد که مجموعه فعالیت‌های مدیریتی، کارشناسی و تخصصی و تایید فنی محتوایی از متخصصان حوزه‌های مرتبط دریافت شد و اسناد به امور نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه اعلام شده است.

به گفته سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، بیمارستان‌های موضوع طرح بهتاب ۲ از بین بیمارستان‌های احداث شده توسط سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی تعیین شد و بیمارستان‌ آیت‌الله طبرسی شهر ساری به عنوان بیمارستان پایلوت برای ارزیابی لرزه‌ای و اجرای طرح بهسازی برای اجزای غیرسازه‌ای انتخاب شد. همچنین ۱۰ بیمارستان دیگر برای ارزیابی لرزه‌ای و ارایه طرح بهسازی در نظر گرفته شده است.

حیدری فعالیت‌های مرکز تحقیقات را برای اجرای طرح ارزیابی و بهسازی لرزه‌ای سازه و اجزای غیرسازه‌ای بیمارستان‌های موجود شامل نهایی کردن و ابلاغ دستورالعمل طراحی بیمارستان ایمن و تاب‌آور در برابر سواحل چندگانه، تشکیل کارگروه‌های فنی راهبری پروژه بر اساس محورهای فعالیت پروژه، همکاری در ترویج و حمایت از به کارگیری فناوری‌های نوین در اجرای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی و کنفرانس بین‌المللی پروژه برشمرد.

گفتنی است، طرح بهتاب ۱ در بازه زمانی سال های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۸ انجام شد.