شناسهٔ خبر: 132953 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

صدور بیش از ۲۷ هزار برگ بارنامه جابجایی کالا در خراسان جنوبی

مهندس حاجی صفری.jpg معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی از صدور بیش از ۲۷ هزار برگ بارنامه جابجایی کالا دراستان از ابتدای سال خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خراسان جنوبی ، حاجی صفری، معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گفت: ازابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار تن کالا با صدور۲۷ هزار و ۹۱۶ برگ بارنامه جابجا شده است.

وی با اشاره به اینکه بارنامه ها براساس شناسنامه هر کالا صادر شده است، افزود: براساس آمار بیشترین کالا جابجا شده به ترتیب از شهرستان‌های بیرجند ، طبس و قاین حمل شده است.

حاجی صفری ادامه داد:عمده کالاهای جابجا شده ازمبدأ استان سیمان، انواع سنگ، زغالسنگ، خاک معدنی، آهن اسفنجی، انواع کاشی و سرامیک و مصالح ساختمانی بوده است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی تصریح کرد: با توجه به الزامات قانونی مندرج در قوانین و مقررات مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیرامون حذف فیزیکی بارنامه و الکترونیکی کردن اسناد حمل کالا به وسیله ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای، شرکت‌های حمل و نقل سراسری موظف به صدور بارنامه الکترونیکی شده‌اند.

وی یادآور شد: با حذف بارنامه کاغذی، بارنامه الکترونیک تنها سندی است که در جابجایی کالا مورد استفاده قرار گرفته و مرجع مورد تایید برای تمامی دستگاه‌ها از جمله سازمان مالیاتی، دستگاه‌های نظارتی، صاحبان کالا و وزارت صمت است.

حاجی صفری افزود: مهم ترین دستاوردهای حذف فیزیک بارنامه، جلوگیری از جعل بارنامه، صرفه جویی در چاپ و توزیع بارنامه، تعیین مرجع واحد برای تایید اصالت بارنامه و جلوگیری از مراجعات مکرر شرکت‌ها به بانک برای اخذ کاغذ بارنامه است.

وی خاطرنشان کرد: تعداد ۷۲ شرکت حمل و نقل کالا با ۵۵۸۱ دستگاه ناوگان باری با ۱۰ هزار و ۶۳ راننده در بخش حمل و نقل کالای استان فعالیت می کنند.