شناسهٔ خبر: 133026 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار داد؛

خطر آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌ها بر اثر بارش‌های رگباری/احتمال سقوط سنگ درنواحی کوهستانی

رگبار رعد و برق باد و باران سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد از فعالیت سامانه بارشی خبر داد که منجر به آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌ها می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بر اساس هشدار سطح زرد سازمان هواشناسی، تداوم فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی تا روز جمعه موجب رگبار و رعدوبرق، احتمال ریزش تگرگ در مناطق مستعد، وزش باد شدید موقت، گاهی گردوخاک و کاهش نسبی دما خواهد شد

این سامانه روز دوشنبه آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، شرق سیستان و بلوچستان، دامنه و ارتفاعات استانهای زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان و روز سه‌شنبه شمال آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی را در بر می‌گیرد.

روز چهارشنبه آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، شمال زنجان، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و شرق خراسان جنوبی و روز پنج‌شنبه نیمه شمالی آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی درگیر این سامانه می‌شوند.

تمرکز سامانه بارشی روز جمعه در خراسان شمالی، خراسان رضوی، شرق سمنان و گلستان خواهد بود.

اثر مخاطره سامانه مذکور لغزندگی جاده ها، صاعقه، احتمال تگرگ، احتمال آبگرفتگی معابر بطور محدود، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ اعلم شده است.

سازمان هواشناسی به اجتناب از اسکان در بستر و اطراف مسیل‌ها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاک‌سازی دهانه پل‌ها و لایروبی کانال‌ها و آب‌روها توصیه کرده است.

سامانه افزایش گرادیان فشاری نیز از دوشنبه تا جمعه موجب وزش باد نسبتا شدید و در نواحی مستعد گردوخاک همراه با کاهش کیفیت هوا در استان‌های همدان، مرکزی، قم، قزوین، البرز، تهران، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، لرستان، جنوب خوزستان، بوشهر و هرمزگان شده است و امروز و فردا در تهران، البرز، سمنان، خوزستان، بوشهر، خراسان شمالی، خراسان رضوی و شرق خراسان جنوبی، فارس و قم ادامه دارد.

این سامانه روز پنج‌شنبه خوزستان، بوشهر، جنوب فارس، تهران، سمنان، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، یزد و شرق اصفهان و روز جمعه شمال سیستان و بلوچستان و شرق خراسان جنوبی را در بر می‌گیرد و در مناطق مستعد موجب خیزش گردوخاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا می‌شود.

احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال از آثار مخاطره آمیز سامانه افزایش گرادیان فشاری است.

 احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و احتیاط در فعالیت‌های عمرانی توسیه شده است.

همچنین احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع، به ویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها در این شرایط جوی ضروری است.