شناسهٔ خبر: 133033 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر کل راه و شهرسازی استان البرز:

البرز اولین استان کشور در تامین زمین است

البرز مدیر کل راه و شهرسازی استان البرز در جلسه محرومیت زدایی با حضور سردار آبرومند فرمانده سپاه امام حسن مجتبی (ع)؛ در بخش تامین زمین در سطح کشور کوچکترین استان بوده ایم ولی اولین استان کشور در تامین زمین هستیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (استان البرز)؛ مجتبی عبداللهی در جلسه محرومیت زدایی استان که روز یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ با حضور سردار آبرومند فرمانده قرارگاه حسن مجتبی (ع) کشور که در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد، با ابراز امیدواری از برکات این حضور برای استان بویژه در محله های محروم هدف استان، البرز را به لحاظ مساحت و پیشینه استانی کوچکترین استان و از نظر جمعیت متراکم ترین استان کشور معرفی کرد.

وی با بیان اینکه این استان محل زندگی و اشتغال طیف گوناگونی از اقوام کشور است و به فرمایش مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) ایران کوچک لقب گرفته، افزود: استقرار چهار زندان بزرگ، سکونت یک سوم مردم در مناطق حاشیه ای استان و بروز آسیب های اجتماعی بواسطه این عوامل، از جمله دغدغه های جدی استان محسوب می‌شود.

عبداللهی ادامه داد: با توجه به رویکرد دولت محترم سیزدهم در محرومیت زدایی، ۶۶ محله محروم و شرایط ویژه استان شناسایی شده و قرارگاه اجتماعی با هدف توانمندسازی این محله ها راه اندازی شد.

وی گفت: تمرکز و اهتمام ویژه ای را برای حل مشکلات این محلات با محوریت مردم و مساجد معطوف کرده ایم و درصدد هستیم تا پایان دولت سیزدهم تحولات محسوسی را رقم بزنیم.

استاندار البرز افزود: اکنون عملکرد قرارگاه اجتماعی در محله ها به اندازه ای مشهود بوده که موجبات رضایتمندی و اعتماد مردم را فراهم کرده، بر این اساس قرارگاه استان از طریق وزارت محترم کشور بعنوان الگوی عملی به سایر استان ها ابلاغ شده است.

وی گفت: سپاه امام حسن مجتبی(ع) نیز در محله های هدف استان فعالیت های محرومیت زدایی را در دستور کار دارند که با همپوشانی، هم افزایی و اتحادی که شکل گرفته، حامی یکدیگر در اهداف مشترک هستیم.

استاندار البرز افزود: طی توافق صورت گرفته، با تامین اراضی مناسب از سوی استان، مسکن برای نیازمندان استان به همت قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) کشور ساخته می شود، مشمولان این مسکن ها افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی و... محسوب می‌شوند.

وی با طرح پیشنهاداتی در حوزه های مختلف زیرساختی، اشتغالزایی و محرومیت زدایی به طور ویژه برای اقشار آسیب پذیر استان، بخش بزرگی از مطالبات و نیاز استان را مورد اشاره قرار داد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان البرز در این جلسه با ارائه گزارشی از نهضت ملی مسکن در استان البرز اعلام کرد: ۲۳۸ هزار نفر در نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۱۵۶ هزار نفر واجد شرایط شناخته شده و ۲۸ هزار نفر نیز تکمیل پرونده کردند و از این تعداد ۱۷ هزار نفر نسبت به واریز وجه اولیه اقدام نمودند.

رضا خالقی افزود: ۱۴ هزار نفر از ثبت نام شدگان واجد شرایط تخصیص پروژه شده اند و عملیات اجرائی ساخت این واحدها آغاز شده و با جدیت در حال احداث میباشد.

وی افزود: در بخش تامین زمین در سطح کشور کوچکترین استان بوده ایم ولی اولین استان کشور در تامین زمین هستیم.
خالقی در ادامه با اشاره به سهم استان در تحویل ۱۷۰۰ هکتار زمین جهت نهضت ملی مسکن اضافه کرد: در قالب ایجاد شهرکهای مسکونی در سطح استان البرز امکان سنجی انجام دادیم و در فاز اول ۵ نقطه را مستعد شهرک سازی دیدیم. اشتهارد، نظرآباد و حریم شهر جدید هشتگرد جزئ مناطقی بودند که مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری آن در اردیبهشت ۱۴۰۱ اخذ گردید.

این مقام مسئول اضافه کرد: به عنوان اولین شهرک جدید مسکونی در اشتهارد، شهر جدید اشتهارد به مساحت ۵۰۰ هکتار طرح جامع آن تهیه شد و همه ظرفیت ها آماده است که وارد فاز آماده سازی آن شویم. و مقرر شده ۸۵ درصد از آن به شکل ویلایی و ۱۵ درصد باقیمانده حداکثر سه طبقه ساخته شود.

قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) طی توافقی، همراهی خود را در راستای تامین مسکن محرومین، آسفالت و بهسازی راه های روستایی، ساماندهی سیستم آبرسانی به روستاهای استان، آبخیزداری و احیای مراتع، توانمندسازی محله های محروم، تشکیل شهر مولد گلخانه ای، ساماندهی چاه ها و قنوات استان، اعلام کرد.