شناسهٔ خبر: 133059 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

اولین جلسه هماهنگی دبیرخانه‌های انتقال تجارب برتر بازآفرینی برگزار شد؛

تشکیل حلقه‌های میانی مهم‌ترین عنصر نوسازی بافت‌های فرسوده

آیینی اولین جلسه هماهنگی دبیرخانه‌های انتقال تجارب برتر بازآفرینی با حضور محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، سید مسلم سید الحسینی عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران، سیدسجاد انوشه سرپرست معاونت امور شهرداری‌ها و روسای دبیرخانه‌های انتقال تجارب برتر بازآفرینی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت بازآفرینی شهری ایران،  محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی در این جلسه از روسای دبیرخانه‌های انتقال تجارب برتر بازآفرینی خواست تا عملکرد خود را در چهار محور نوسازی مسکن، تامین خدمات روبنایی و زیر بنایی، بهسازی معابر و آموزش و توانمندسازی ساکنان محلات هدف ارایه کنند.

در این جلسه بحث تشکیل ستاد بازآفرینی کلانشهرها با ریاست شهرداری‌ها مطرح شد که مورد تایید مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران قرار گرفت و بنا شد تا اقدام‌های مورد نیاز برای عملی شدن این امر در دستور کار قرار گیرد.

همچنین در این جلسه سید مسلم سیدالحسینی عضو هیات مدیره و راهبر فنی و نظارت شرکت  با اشاره به این که مهمترین اصل در بازآفرینی شهری ارتقای زندگی شهری ساکنان محلات و محدوده‌های بافت هدف است، عنوان کرد: دبیرخانه‌های انتقال تجارب برتر بازآفرینی  می‌توانند با هدف شناسایی و انتقال تجارب و آموزش آن به یادگیری اجتماعی بپردازند و در فرآیند اجرایی کردن سیاست‌های ملی در حوزه بازآفرینی شهری در سطوح مختلف ملی تا زیرمحله‌ای و نیز تقویت مشارکت پذیری، نیازسنجی و برنامه‌ریزی از سطوح پایین به بالانقش آفرینی کنند.

او افزود: تسریع در اجرای سیاست‌های بازآفرینی شهری با بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود، تقویت ارتباط سطوح مختلف سیاستگذاری و مدیریت شهری تا مردم در حوزه اجرایی واحد، نظارت بر اقدامات مقیاس‌های مختلف توسط سطوح بالاتر، پایش و ارزیابی اقدامات جهت استفاده از تجربیات موفق و آگاهی بخشی و ظرفیت‌سازی در سطوح خرد و محلی از جمله ماموریت‌های دبیرخانه‌های انتقال تجارب به شمار می‌روند.

تشکیل حلقه‌های میانی

او یکی از ارکان مهم نوسازی بافت‌های فرسوده را تشکیل حلقه‌های میانی و واسط دانست و گفت:  حلقه میانی در واقع رابط و اتصال دهنده بین مردم از یک سو و دستگاه‌های دولتی و عمومی و ستاد بازآفرینی شهری از سوی دیگر هستند. برای تحقق برنامه بازآفرینی و تحقق تولید مسکن در فرایند بازآفرینی باید نهادسازی انجام شود که لازمه این امر ارتقا سطح دانش عامه، ایجاد شبکه ارتباطی درون و برون سازمانی و نیز بسیج اجتماعی است.

 به گفته این عضوهیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران ، دستورالعمل تشکیل حلقه‌های میانی در چارچوب قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و تفاهم نامه فیمابین وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی تدوین شده است.

راهبر فنی و نظارت شرکت بازآفرینی شهری ایران در این باره تصریح کرد: منظور از حلقه‌های میانی، گروه‌های مستعد در هر شهر و محله هستند که حاضرند به منظور ارتقای کیفیت ساکنان محلات هدف به صورت داوطلبانه فعالیت کنند.  حلقه‌های میانی به عنوان حلقه واسط متناسب با تخصص، حرفه و علاقه فردی برای به میدان آوردن مردم، ایجاد تعامل بین مردم و دولت و کمک به نوسازی مردمی، نقش آفرینی موثری دارند. آنان افرادی را در محلات (رابطان) سازماندهی می‌کنند تا به عنوان نمایندگان واحدهای همسایگی‌شان، انتقال دهنده ظرفیت‌های موجود به مردم و از طرفی انتقادها و برنامه‌های پیشنهادی مردم باشند.

این عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران یکی از الزامات این امر را شناسایی کنشگران فعال عنوان و اظهار کرد: تشکیل حلقه‌های میانی نیازمند شناسایی کنشگران فعال در حوزه بازآفرینی شهری در سطح مناطق است تا با تحرک کنشگران بتوان زمینه مشارکت مردمی و اجرای برنامه‌های بازآفرینی شهری را تسهیل و تحقق بخشید.

او همچنین خواستار این شد؛ محلات هدفی که به لحاظ خدمات روبنایی و زیر بنایی به سطح متوسط شهرها رسیده‌اند شناسایی شوند تا تمرکز بر محلات نیازمند گذاشته شود که دبیرخانه‌ها می‌توانند در این مهم به شهرداری‌ها کمک کنند.

سیدالحسینی با اشاره به این که گسترش بافت‌های ناکارآمد یک چالش محسوب می‌شود،  اظهارکرد: این بدان معناست که چالش مذکور  یک امر بیرونی و چند بعدی است و بخش‌های بسیاری درگیر آن هستند، از جمله بخش‌های اجتماعی، اقتصادی، امنیتی  و کالبدی و بنابراین حل این چالش نیاز به رویکردی بین بخشی دارد و دستگاه‌های مختلف باید با همکاری هم برای رفع آن تلاش کنند.

در ادامه این جلسه روسای دبیرخانه‌ها به تشریح فعالیت‌های خود طی سال گذشته پرداختند.

گفتنی است تشکیل دبیرخانه‌ها بر اساس تفاهم‌نامه همکاری مشترک فی مابین شرکت بازآفرینی شهری ایران و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور صورت گرفت .هدف از تشکیل دبیرخانه‌ها  شناسایی و جمع‌آوری تجربیات عرصه بازآفرینی شهر ، انتقال و ترویج تجربیات عرصه بازآفرینی شهری به سایر کنشگران و  ظرفیت سازی، شبکه سازی و  ایجاد هماهنگی عنوان شده است.