شناسهٔ خبر: 133153 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در دیدار نماینده زنجان با معاون وزیر راه شهرسازی مطرح شد؛

تامین خدمات سکونتگاه‌های غیررسمی زنجان/ تاکید بر ترویج بسته تشویقی شهرسازانه نوسازی بافت‌های فرسوده شهری

دیدار نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی به همراه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان و سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان با حضور در دفتر معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با او دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت بازآفرینی شهری ایران مصطفی طاهری نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی به همراه سیدمحمد شعاعی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان و اصغر اسماعیلی سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان با حضور در دفتر محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با او دیدار و گفت و گو کرد.

طاهری در حاشیه این دیدار توضیحاتی در خصوص این جلسه ارایه کرد و گفت: در این دیدار سه موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفت، تکمیل پروژه سبزه میدان زنجان که در بافت فرسوده این شهر قرار دارد از مجله مباحث مطرح شده در این جلسه بود. کل پروژه سبزه میدان زنجان در یک محدوده ۶.۶ هکتاری اجرا شده و برای سه هزار و ۷۰۰ متر مربع در این محدوده، غرفه‌هایی با کاربری تجاری و با زمینه فعالیت عرضه محصولات صنایع دستی و گردشگری در نظر گرفته شده است.

او افزود: محدوده میانی این پروژه نیز عرصه‌ای به وسعت ۲ هکتار را شامل می‌شود که قرار است مکانی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و آیینی باشد. در بخش شمالی پروژه نیز تالار شهر با ابعاد هفت هزار متر مربع در دست ساخت است که کاربری فرهنگی دارد.

نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی، پروژه محور داود قلی- دلجویی را از دیگر موارد مطرح شده در این دیدار برشمرد و اظهارکرد: چندین سال است که این محور بازگشایی شده و به کاهش ترافیک شهر کمک بسیاری کرده است، متاسفانه هنوز گره‌هایی در این پروژه وجود دارد که که برای حل این مشکلات و تسریع در تکمیل این پروژه موضوعاتی با دکتر آئینی در میان گذاشته شد.

به گفته طاهری این محور به دو بخش تقسیم شده که بخش اول آن شامل حد فاصل دروازه رشت تا خیابان داودقلی و همچنین ضلع غربی محور داوود قلی و بخش دوم ادامه دلجویی از داوود قلی تا خیابان امام (ره) و ضلع شرقی محور داوود قلی است و اکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

او افزود: امیدوارم با بازشدن گره‌های موجود تا پایان سال، این پروژه به پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصد برسد و منابع حاصل ازاین محل  مجددا در بافت‌های فرسوده شهر زنجان هزینه شود.

به گفته طاهری ترویج بسته تشویقی شهرسازانه  موردی بود که از سوی آئینی مورد تاکید قرار گرفت.

او در این باره توضیح داد: این آیین‌نامه به منظورشتاب بخشی به  نوسازی در بافت‌های فرسوده ابلاغ شده و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران خواستار تبیین،ترویج و آگاهی بخشی این بسته تشویقی به گروه‎های هدف و نیز ارایه گزارش فعالیت‎ها از سوی اداره کل راه و شهرسازی زنجان در این زمینه شد. استفاده از این بسته تشویقی در بسیاری از استان‌ها منجر به افزایش صدور پروانه ساخت در بافت‌های فرسوده شده است.

او در ادامه با اشاره به بافت فرسوده زنجان گفت: برخی نقاط شهر مانند اسلام‌آباد هر چند جزو بافت فرسوده محسوب نمی‌شوند اما از آن جا که بر اساس اصول شهرسازی ساخته نشده‌اند با مشکلات بسیاری مواجه بوده و جمعیت بالایی نیز دارند، بنابراین به دنبال این هستیم تا نظم شهری به این مناطق تزریق شود.

گفتنی است در استان زنجان شناسایی محدوده بافت‌های ناکارآمد در گونه‌های مختلف برای تعداد ۸ شهر با جمعیت ۱۷۴.۵۰۴ نفر و مجموع مساحت ۱۴۰۴هکتار، انجام پذیرفته است که شامل تعیین محدوده و شناسایی بافت ناکارآمد میانی(فرسوده) برای هشت شهر با مساحت ۶۲۲ هکتار، سکونتگاه‌های غیررسمی برای دو شهر با مساحت ۳۶۶ هکتار، و بافت تاریخی برای یک شهر با مساحت ۴۱۶ هکتار انجام شده است.