شناسهٔ خبر: 133303 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به وزش باد شدید و احتمال گردوخاک از فردا/ هم‌وطنان از اسکان در بستر و اطراف مسیل‌ها خودداری کنند

باد طوفان سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح زرد از افزایش گرادیان فشار سطح زمین خبر داد که موجب وزش باد شدید و خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا در نواحی مستعد می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس هشدار سطح زرد سازمان هواشناسی برای دو سامانه، سامانه افزایش گرادیان فشار سطح زمین طی دو روز آتی موجب وزش باد شدید می‌شود که احتمال خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا در مناطق مستعد را به دنبال دارد.

این سامانه روز یک‌شنبه ایلام، کرمانشاه، کردستان، زنجان، همدان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و روز دوشنبه همدان، زنجان، مرکزی، لرستان، اصفهان، قم، البرز، قزوین، چهارمحال و بختیاری و شمال لرستان را در بر می‌گیرد.

از جمله آثار مخاطره آمیز این سامانه احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت اعلام شده است.

خطراتی همچون احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال، خیزش گردوخاک در مناطق مستعد و کاهش دید و کاهش کیفیت هوا به دنبال وزش باد شدی وجود دارد.

سازمان هواشناسی به احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال توصیه کرده است.

همچنسن باغداران و کشاورزان باید نسبت به عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع، به ویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها اقدام کنند.

سامانه دوم نیز ناپایداری های محلی به ویژه در ساعات بعدازظهر است که روزهای یک‌شنبه و دوشنبه با رگبار باران، رعدوبرق، تگرگ و وزش باد شدید در مناطق مستعد همراه می‌شود.

این سامانه روز یکشنبه آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، ارتفاعات قزوین و زنجان و دوشنبه شمال آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی و ارتفاعات و دامنه قزوین و البرز را در بر خواهد گرفت.

صاعقه، احتمال تگرگ، احتمال آبگرفتگی معابر بطور محدود و احتمال جاری شدن روان‌آب از آثار این سامانه است و سازمان هواشناسی به احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، اجتناب از اسکان در بستر و اطراف مسیل‌ها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها  توصیه کرده است.