شناسهٔ خبر: 133384 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در جلسه شورای مسکن کهگیلویه وبویراحمد صورت گرفت:

توقف طرح جهش مسکن کهگیلویه وبویراحمد به خاطر ضعف بانک‌ها

نهضت ملی در نشست شورای مسکن کهگیلویه وبویراحمد که با حضور بازرسان وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور برگزار شد، روند اجرای و مشکلات طرح نهضت ملی مسکن در استان مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدا جلسه راستا سرپرست راه و شهرسازی به ارائه گزارشی از طرح نهضت ملی مسکن پرداخت و گفت: تعداد متقاضیان ۵۹ هزار و ۵۷۸ نفر است که از این تعداد ۱۷ هزار و ۴۷۶ نفر تایید نهایی شدند.

سرپرست راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه از مجموع ۱۷ هزار و ۴۷۶ نفر نفری که تایید نهایی شدند ۱۰ هزار و ۷۰۰ نفر در نوبت هستند، افزود: از این تعداد ۸ هزار و ۵۴۵ نفر متقاضی مسکن در یاسوج هستند که با مشکل زمین مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه در مجموعه ۳ هزار و ۴۰۲ واحد در شهرستان‌های استان در حال احداث است و ۶ هزار و ۴۶۴ واحدهای خودمالکی است که به غیر از بانک مسکن و ملت سایر بانک‌ها همکاری نداشتند،گفت: مشکل اصلی طرح نهضت ملی مسکن در شهر یاسوج است که با مشکل زمین مواجه هستیم.

این مسئول با اشاره به ساخت مسکن در سایت ۱۶۰ واحدی جهاد یاسوج، ۱۹۵ واحدی ارم و ۱۷۰ واحدی دهنو گفت: روند ساخت طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای گچساران و دهدشت خوب است و سایت ۲۸۸ واحدی گچساران و یک هزار و ۱۰ واحدی دهدشت که پیشرفت حدود ۹۰ درصدی دارد تا شهریور امسال به متقاضیان تحویل داده می‌شود.

در ادامه نشست شورای مسکن وحید قربانی مدیرکل دفتر فنی وزارت کشور با اشاره به رتبه‌بندی استان‌ها در طرح نهضت ملی که کهگیلویه و بویراحمد در میان سه استان پایین این رتبه‌بندی بود، گفت: در این رتبه‌بندی تفاوت خیلی چشم‌گیری میان رتبه اول و آخر نبود و عامل امتیازدهی فراگیر نبود یا اطلاعات تطبیق داده نشده بود.

وی ادامه داد: آنچه رئیس جمهور از ما خواست مداخه کنیم کلیت کشور نسبت به طرح نهضت ملی است که علی‌رغم اینکه ۱.۵ سال از شروع این برنامه گذشته باید کارهای موثری انجام شود اما آمار پایین است و در خیلی موارد عقب مانده‌ایم و نتوانستیم کار را به جلو ببریم.

وی با اشاره به اینکه شرایط یاسوج به لحاظ تامین زمین سخت است، گفت: شرایط استان باید سنجیده شود و تصمیمات درستی باید برای رفع مشکل نبود زمین در یاسوج گرفته شود و همه باید برای رفع مشکل شهر یاسوج احساس مسئولیت کنند.

قربانی با بیان اینکه باید حداقل ظرفیت‌ها استفاده کنیم، گفت: سوق دادن متقاضیان به شهرهای کوچک یکی از پیشنهادات برای رفع مشکل زمین در مرکز کهگیلویه و بویراحمد است.

مدیرکل دفتر فنی وزارت کشور خاطرنشان کرد: یکی از علت‌های توقف طرح جهش مسکن ضعف بانک‌ها در تسهیلات بانکی است و بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه نقطه ضعف دارند.

قربانی با بیان اینکه تعهد جهش تولید مسکن باید اجرایی شود گفت: مسئله مسکن از بخش‌های کمی است و موارد کمی از بدترین موارد برای پاسخ‌گویی به مردم است.

وی بیان کرد: اگر واحدهای خود مالکی‌ها فعال شوند خیلی از مشکلات طرح نهضت ملی در استان حل می‌شود که فعال شدن واحدهای خود مالکی منوط به همکاری بانک‌ها است.

 در ادامه حسین مذنب مدیرکل بازرسی، ارزیابی، عملکرد و حقوق شهروندی وزارت کشور هم یا اشاره به اینکه با هدف کمک به استان و رفع موانع پیش‌روی طرح نهضت ملی به استان سفر کردیم، گفت: اگر مشکلات قابل حل باشد حل می‌کنیم و اگر غیر از این موارد بود به رئیس جمهور گزارش می‌دهیم که مشکلات از عهده وزارتخانه خارج است و باید تدبیر جدیدی اتخاذ کنیم.

این مسئول عنوان کرد: به غیر از یاسوج در سایر شهرستان‌ها طرح نهضت ملی ادامه دارد هر چند شرایط جوی در برخی فصول سال مانع پیشرفت کار شده است‌.

مذنب خاطرنشان کرد: در سایر شهرستان‌ها چند واحد ساخته و قرار است ظرف ماه‌های آبنده تمیل شود اما این موضوع مدنظر باشد که این واحدها مشکل زیرساخت نداشته باشند.

در این جلسه همچنین مطرح شد اگر بانک‌ها به قانون طرح جهش تولید مسکن تمکین نکنند جریمه قانونی می‌شود.