شناسهٔ خبر: 133487 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر کل راه و شهرسازی استان البرز:

تفاهم نامه همکاری با شهرک های صنعتی بهارستان و اشتهارد تنظیم می شود

البرز الگوهای ساخت نهضت ملی در کارگروه مسکن ۱۶ اردیبهشت ماه با ریاست مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز مورد نقد و بررسی معاونین و روسای ادارات راه و شهرسازی البرز قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی استان البرز؛ الگوهای پیشنهادی ساخت مسکن در نهضت ملی مسکن هر کدام به تفکیک مورد نقد و بررسی و تبادل نظر قرار گرفت و هر یک از اعضا به تحلیل الگوهای ساخت مسکن پرداختند.

الگوهای پیشنهادی ساخت مسکن مطروحه در جلسه ۱۴۰۲/۰۲/۱۶ عبارتند از:

  1. الگوی کلید به کلید: در ازای تملک عرصه در بافت فرسوده واحدهای ساخته شده آماده تحویل متقاضی میگردد.
  2. الگوی مشارکت یا خرید تضمینی: آورده دولت در این الگو زمین و آورده بخش خصوصی هزینه های ساخت واحد میباشد.
  3. ساخت مسکن استیجاری: نهادهای عمومی، دولتی، شهرداریها، ستاد اجرائی فرمان حضرت امام، کمیته امداد امام خمینی، بنیاد مستضعفان و جانبازان و ... جهت ساخت مسکن دهک های کم برخوردار جامعه و تامین سرپناه، مشارکت کنند.
  4. واگذاری قطعات کوچک به مردم جهت ساخت: نمونه این الگو در شهر اشتهارد اجرا شد. قطعات ۲۵۰ متری به صورت فروش اقساطی یا اجاره داری ۹۹ ساله در قالب گروههای ساخت ۲ تا ۱۰ نفره به متقاضیان جهت ساخت مسکن واگذار می شود.
  5. مسکن جوانان: نمونه بارز آن واگذاری زمین به تعاونی مسکن جوانان استان البرز.
  6. ساخت مسکن کارگری: هدف سرمایه گذاری صاحبان صنایع در ساخت خانه های سازمانی بوده که در این راستا تفاهم نامه ای از طرف وزارت راه و شهرسازی با اتاق تعاون نیز منعقد شده. شهر اشتهارد ظرفیت آغاز به کار این الگو را دارد.  مدیر کل راه و شهرسازی استان البرز در خصوص این الگو با اشاره به شهرک های صنعتی بهارستان و اشتهاردگفت: لازم است هر چه سریعتر تفاهم نامه ای با این شهرک ها تنظیم و مبادله شود که بتوانیم در این الگو مشکل مسکن کارگری را مرتفع نمائیم.   

معاون املاک و حقوقی اداره کل با اشاره به محلات قرارگاه اجتماعی، در خصوص ۱۴ محله پیشنهادی از جمله خط ۴ حصار، خلج آباد، مهدی آباد و جواد آباد گفت: با همکاری معاونت شهرسازی و معماری  محدوده هایی را در این مناطق میتوان تغییر کاربری داد و پیشنهاد الگوی مشارکت در ساخت را برای محله جواد آباد ارائه داد.

مدیرکل راه و شهرسازی در ادامه جلسه خاطر نشان کرد: جوانی جمعیت باید به صورت جدی پیگیری شود که در این راستا ۱۱۰ پرونده تکمیل شده و در دست انجام است. وی اضافه کرد در طرح نهضت ملی مسکن پیشرو هستیم و باید سعی کنیم در اجرا نیز مقدم باشیم.   

در پایان مدیر کل راه و شهرسازی استان البرز با جمع بندی مطالب جلسه با اشاره به استان البرز به عنوان ایران کوچک گفت: استان البرز خواستگاه نخبگان است و ایده ها باید کانالیزه شود و تمام مدلها را اهمیت دهیم و مدل خاص استان البرز را اجرایی کنیم.