شناسهٔ خبر: 133535 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

برای نخستین بار در بنادر شمالی کشور محقق شد؛

آغاز به کار رسمی سامانه مدیریت تردد ناوگان حمل و نقل جاده‌ای در مجتمع بندری انزلی

نشست با حضور مدیر کل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی و مدیر کل دفتر فناوری و اطلاعات سازمان بنادر، مجتمع بندری انزلی نخستین بندر شمال کشور به سامانه مدیریت تردد حمل و نقل مجهز شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان بنادر و دریانوردی، حسین یونسی مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه در مراسم آغاز به کار رسمی سامانه مدیریت تردد ناوگان حمل و نقل جاده‌ای در مجتمع بندری انزلی با اشاره به قدمت دیرینه این بندر اظهار داشت:  انزلی با سابقه ۳۰۰ ساله، قدیمی‌ترین بندر شمال کشور است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه مجتمع بندری انزلی دارای ۱۷ پست اسکله و ظرفیت اسمی ۱۰ میلیون تنی است، خاطرنشان کرد: این بندر، اولین بندر شمال کشور است که توانسته ظرفیت واقعی هفت میلیون تنی را تجربه کند.

وی با بیان اینکه پتانسیل خوبی در بندر انزلی وجود دارد، تصریح کرد: زیرساخت های خوبی در این بندر ایجاد شده است و صاحبان کالا علاقمند به مراودات تجاری از طریق این بندر هستند.

یونسی مجتمع بندری انزلی را متفاوت با بنادری که خارج از محدوده شهری هستند، دانست و گفت: این بندر دارای۱۴۲ هزار اراضی در محدوده شهری بوده و این سامانه کمک شایانی به کاهش حجم ترافیک در سطح شهر می کند و همچنین موجب بهبود ترافیک درون بندر خواهد شد.

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان؛ این سامانه خدمات مختلفی از جمله جلوگیری از قاچاق کالا، انضباط بخشی و افزایش سرعت در کار تخلیه و بارگیری را به همراه دارد.

یکپارچگی اطلاعات بین ارگان‌ها از اهداف اداره کل فناوری اطلاعات سازمان بنادر و دریانوردی

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات سازمان بنادر و دریانوردی نیز با بیان اینکه بدنبال افزایش بهره وری با استفاده از فناوری و ارتباطات در حمل و نقل دریایی هستیم، اظهار داشت: امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در همه کسب و کارها عجین شده و این موضوع در حمل و نقل دریایی نیز مغفول نمانده است و از سامانه ها برای افزایش بهره‌وری استفاده می شود.

وی با بیان اینکه هدف دولت سیزدهم این است که سامانه ها به کمک سازمان های اجرایی آمده و خدمات را به صورت غیرحضوری و کاملا الکترونیکی در اختیار بهره برداران قرار دهند، افزود: این مهم در سازمان بنادر و دریانوردی محقق شده و از سال گذشته با اتصال به درگاه ملی، همه مجوزهای سازمان از این طریق ارائه می‌شود و احتیاج به مراجعه حضوری برای تقاضا و یا دریافت مجوزهای مربوطه وجود ندارد.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به سامانه مدریت تردد ناوگان حمل و نقل جاده ای ایجاد شده در مجتمع بندری انزلی، خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های مهم این سامانه این است که به دست توانمند همکاران در سازمان بنادر طراحی و ساخته شده است و آمادگی این را دارد در آینده توسعه های مختلف را در حوزه های مختلف داشته باشد و می تواند تمام نیازهای مورد درخواست بهره‌برداران را پاسخگویی کند و نیازی به دریافت اطلاعات دستی و تبادل اسناد کاغذی ندارد.

خورسندی افزایش بهره وری خدمات توسط این سامانه را از جمله مواردی دانست که به صورت کاملا الکترونیک ارائه می گردد و گفت: این سامانه از ترافیک شهری و همچنین ترافیک بندری جلوگیری کرده و می تواند بازدهی بیشتری در حوزه خدمات داشته باشد.

وی  یکی از اهداف اداره کل فناوری اطلاعات سازمان بنادر و دریانوردی را یکپارچگی اطلاعات بین ارگان ها دانست و اذعان داشت: با همکاری متقابل تبادل اطلاعات صورت می گیرد و در قدم بعدی سامانه‌ ای کاملاً یکپارچه در حوزه عملیات بندری ایجاد خواهیم کرد که از سال گذشته اقدامات ابتدایی آن شروع شده است.

مدیرکل دفتر فاوای سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در حوزه سامانه عملیات بندری قطعا تعدد سامانه ها از بین رفته و یکپارچه خواهد شد، عنوان کرد: یکی از مهمترین ویژگی هایی که در این سامانه وجود دارد، بحث داشبورد مدیریتی است که باید در اختیار مدیران برای تصمیم گیری در حوزه های مختلف قرار گیرد.