شناسهٔ خبر: 133595 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

بازدید معاون اجرائی رئیس جمهور و مدیر کل راه و رئیس شورای هماهنگی اداره راه و شهرسازی از پروژه راه آهن بستان آباد - خاوران

بازدید معاون اجرائی رئیس جمهور و مدیر کل و رئیس شورای هماهنگی اداره راه و شهرسازی آذربایجان شرقی از پروژه راه آهن بستان آباد - خاوران

بازدید معاون رئیس جمهور از پروژه بستان آباد -خاوران معاون اجرایی رییس جمهور در جریان سفر یک روزه به آذربایجان شرقی از پروژه راه آهن بستان آباد - خاوران بازدید کرد و در جریان روند اجرایی این پروژه قرار گرفت.

به گزارش پایگاه وزارت راه و شهرسازی (آذربایجان شرقی),با حضور محسن منصوری معاون اجرائی رئیس جمهور وامیر بخشی زاده مدیر کل و رئیس شورایی هماهنگی اداره راه و شهرسازی استان و استاندار آذربایجان شرقی و معاون عمرانی استاندار و مسئولین استانی از پروژه های آماده بهره برداری از فاز دوم راه آهن میانه - بستان آباد - تبریز  بستان آباد - خاوران بازدید بمعل آمد.

این پروژه از کیلومتر ۱۳۲ تا ۱۷۶ به طول ۴۴ کیلومتر خط اصلی و چهار کیلومتر خطوط ایستگاهی – بستان آباد( قطعه ۷) تا خاوران بوده و شامل یک هزار و ۷۲ متر پل بزرگ و سه هزار و ۶۸۰ متر تونل است.

زیرسازی پروژه با پیشرفت ۱۰۰ درصد به پایان رسیده، روسازی آن به صورت یک خطه با پیشرفت ۹۹ درصد اجرا شده، ریل گذاری و تراورس چینی خطوط اصلی به پایان رسیده و خطوط ایستگاهی و عملیات تکمیلی در دست اجراست.

این پروژه دارای ۲ ایستگاه شامل درجه سه «ایمناب» که تکمیل شده و درجه دو «خاوران» که با پیشرفت ۷۹ درصدی در حال اجراست.

اعتبار مصوب سفر رئیس جمهور برای مسیر بستان آباد - میانه ۷۵۰ میلیارد تومان که تا کنون ۷۳۰ میلیارد تومان جذب و هزینه است .

 فاز اول پروژه راه آهن میانه- بستان آباد - تبریز  میانه - بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر از میانه سال ۱۳۹۹ بهره برداری شد و شامل سه هزار و ۷۰۰ متر پل بزرگ، یک هزار و ۱۵۴ متر تونل و چهار هزار و ۳۶۹ متر گالری است.

پروژه راه آهن میانه- بستان آباد- تبریز به طول ۲۰۵ کیلومتر از سال ۱۳۷۹ شروع شده است، این خط آهن در ۱۱ قطعه دارای ۹ ایستگاه، ۱۱ دستگاه تونل به طول ۶ هزار و ۵۸۳ متر و ۴۷ دستگاه پل بزرگ به طول هفت هزار و ۶۲۳ متر است.

این پروژه با هدف کاهش مسافت ریلی تبریز - تهران به طول ۱۱۴ کیلومتر، کاهش زمان سفر تبریز - تهران به مدت ۴.۵ ساعت برای قطارهای مسافری و پنج ساعت برای قطارهای باری، افزایش سرعت سیر به ۱۲۰ کیلومتر برای قطارهای باری و ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای مسافری، عبور مسیر از مناطق کم عارضه تر از مسیر موجود میانه – مراغه - تبریز که عمدتا از مناطق کوهستانی عبور می کند و قابلیت برقی شدن خط آهن تهران – تبریز و کاهش آلایندگی محیط زیست اجرا شده است.

اعتبار هزینه شده برای کل این پروژه تا کنون بیش از سه هزار و ۷۲۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است.

اعتبار مورد نیاز برای تکمیل مسیر بستان آباد - خاوران برابر ۱۴۴ میلیارد تومان و جهت اتمام پروژه و تکمیل کل پروژه راه آهن میانه- تبریز به صورت ۲ خطه سه هزار و ۴۴۴میلیارد تومان برآورد می شود.