شناسهٔ خبر: 133704 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل دریایی در هفته‌ای که گذشت؛

تمایل ایران به سرمایه‌گذاری بلندمدت در بندر چابهار/خط کشتیرانی ایران و عمان راه‌اندازی می‌شود

بذرپاش بنادر تاکید وزیر راه وشهرسازی بر تمایل ایران به سرمایه‌گذاری بلندمدت در بندر چابهار، خودکفایی ایران در طراحی و ساخت انواع سازه‌های دریایی و فراساحل، هم‌پیوندی کشورهای منطقه بر مبنای اقتصاد دریا و ترانزیت، بخشی از مهمترین اخبار حوزه حمل و نقل دریایی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین اخبار حوزه حمل و نقل دریایی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

خط کشتیرانی ایران و عمان راه‌اندازی می‌شود

وزیر راه و شهرسازی کشورمان در دیدار با وزیر حمل و نقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات عمان از برگزاری نشست کشورهای عضو توافقنامه عشق‌آباد برای اجرایی شدن مفاد آن خبر داد و بر گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین دو کشور تاکید کرد.

در بندر چابهار تمایل به سرمایه‌گذاری بلند مدت داریم

وزیر راه و شهرسازی از توافقات ایران و عراق برای تکمیل خط آهن شلمچه-بصره خبر داد و با اعلام اینکه سرمایه گذاران متعددی از کشورهای منطقه تمایل به سرمایه گذاری در بنادر ایران و استفاده از کریدور شمال-جنوب و شرق-غرب ایران را دارند بخشی از اصلاح زیرساخت‌ها را زمینه ساز تحقق بهره‌مندی از کریدور شمال -جنوب و شرق-غرب عنوان کرد.

هم‌پیوندی کشورهای منطقه بر مبنای اقتصاد دریا و ترانزیت

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه طرح هم پیوندی استانها با سواحل کشور در حال تدوین است گفت: هم اکنون  بسیاری از استان‌های کشور که از سواحل برخودار نیستند در طرح هم پیوندی با کمک سرمایه گذاران از سواحل و نعمت‌های آن بهره‌مند می‌شوند و اقتصاد  آنها در زمینه های مختلف تقویت می‌شود.

خودکفایی ایران در طراحی و ساخت انواع سازه‌های دریایی و فراساحل

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان استقبال چشمگیر دانشمندان داخلی و خارجی، دانشجویان و مدیران دریایی کشور از چهاردهمین همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی، تاکید کرد: ایران در طراحی و ساخت انواع سازه‌های دریایی، فراساحل و بستر دریا به خودکفایی کامل رسیده است.

تدوین سیاست اقتصاد دریا محور

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بر تسهیل فضای کسب و کار و سرمایه گذاری در بنادر تاکید کرد و از تدوین سیاست اقتصاد دریامحور خبر داد.

استقبال بسیار خوب جامعه مهندسی و دانشگاهی از ICOPMAS ۲۰۲۲

دبیر علمی همایش ICOPMAS ۲۰۲۲ گفت: بیش از ۲۰۰ مقاله در زمینه محورهای همایش به دبیرخانه علمی همایش ارسال شده است که با مشارکت ۵۲ داور از اساتید و متخصصان داخل و خارج ارزیابی شده و در نهایت تعداد ۱۳۵ مقاله به تایید داوران رسید که در این دوره از همایش جهت بهره گیری و استفاده علاقه مندان و پژوهشگران مختلف ارایه می‌شود.

توسعه ترانزیت در مجتمع بندری انزلی

مدیر کل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه افزایش تولید ناخالص داخلی (GDP) در دستور کار سازمان بنادر قرار دارد، گفت: توسعه مبحث ترانزیت از جمله اهداف سازمان بنادر و دریانوردی در مجتمع بندری انزلی در سال جاری خواهد بود.

تسهیل شرایط برای فعالیت تجار و بازرگانان بندر دیر

رئیس اداره بندر و دریانوردی دیر گفت: در راستای تسهیل فعالیت تجار و بازرگان مطالبات شاخص آنها از جمله ایجاد شعبه گذرنامه در رایزنی با استانداری پیگیری‌ خواهد شد.

خارج‌سازی شناورهای مغروقه از حوضچه چندمنظوره جزیره خارک

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: حوضچه چندمنظوره جزیره خارک با هدف ارتقا سطح ایمنی تردد و حفظ محیط زیست دریایی از شناورهای مغروقه پاک‌سازی شد.

ارائه تسهیلات و مشوق‌های لازم برای سرمایه‌گذاران توسط بندر خرمشهر

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: اولویت اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر، تشویق سرمایه‌گذاران برای فعالیت است و به همین دلیل از سرمایه‌گذاران با تسهیل کسب و کار و ارائه مشوق‌های لازم حمایت می‌شود.

بررسی روند تکمیل زیرساخت‌های بندر سیبه عراق

در سفر جمعی از مسئولان ایرانی به عراق اعلام شد زیر ساخت های بندر سیبه بصره عراق بعنوان کریدور جدید آبی در رودخانه اروند در حال تکمیل است.

افزایش توان عملیاتی بنادر غرب هرمزگان با بهره‌برداری از چهار طرح عمرانی و بندری

مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان از بهره‌برداری چهار طرح عمرانی و بندری در حوزه بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان با هدف افزایش توان عملیاتی، ایمنی و تخلیه و بارگیری کالا با تکیه بر توان داخلی و بهره‌گیری از تولیدات ملی خبر داد.

امضای تفاهم‌نامه همکاری اداره کل فرودگاه‌ها و اداره بنادر و دریانوردی کیش

با هدف ایجاد زمینه مناسب همکاری و ارائه خدمات مطلوب جستجو و نجات تفاهم‌نامه همکاری بین مرکز فرعی جستجو و نجات دریایی اداره بنادر و دریانوردی کیش و اداره کل فرودگاه بین‌المللی این جزیره به امضا رسید.

آغاز به کار رسمی سامانه مدیریت تردد ناوگان حمل و نقل جاده‌ای در مجتمع بندری انزلی

با حضور مدیر کل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی و مدیر کل دفتر فناوری و اطلاعات سازمان بنادر، مجتمع بندری انزلی نخستین بندر شمال کشور به سامانه مدیریت تردد حمل و نقل مجهز شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.