شناسهٔ خبر: 133820 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده در ۳۱ شهر دارای محدوده مصوب بازآفرینی اجرایی شد

آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با تاکید بر اینکه شهرداری‌ها تا پایان خردادماه محلات مشمول بسته نوسازی بافت فرسوده را معرفی کنند از رشد صدور پروانه ساختمانی در محلات مشمول بسته تشویقی خبر داد و گفت: بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده در محدوده های مصوب  ۳۱ شهر از جمله کلانشهرهای تهران ،کرج و تبریز اجرایی شد.

محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: برنامه نوسازی واحدهای مسکونی در بافت فرسوده به عنوان یکی از ارکان نهضت ملی مسکن به شمار می‌رود. راهکار اساسی نوسازی بافت فرسوده بر مبنای مردمی‌سازی و تشویق ساکنان بافت‌ها با مشارکت سازنده‌ها با استفاده از بسته‌های تشویقی است که توسط دولت و شهرداری‌ها تدارک دیده شده است. 

معاون وزیر راه و شهرسازی مهمترین بسته تشویقی برای اجرا را بسته تشویقی ۱۹ بندی با رویکرد شهرسازی برشمرد و تاکید کرد: این بسته زمانی می‌تواند موثر باشد که شهرداری به عنوان دستگاه‌های اصلی اجرای این بسته نسبت به اجرای این بسته و صدور  پروانه ساختمانی و اجرای آن اقدام کنند. 

اجرای بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده در ۳۱ شهر دارای محدوده مصوب بازآفرینی

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران توضیح داد: اولین گزارشی که از عملکرد شهرداری‌ها به دست آمده حاکی است که از ۱۰۶ شهر بزرگ کشور که دارای محدوده مصوب بازآفرینی شهری هستند ۳۱ شهر از جمله کلانشهرهای تهران،تبریز، کرج و کرمانشاه و شهرهای بزرگ کاشان،اراک،یزد و بروجرد نسبت به اعمال بسته اقدام کردند و ۲۰ شهر نیز با توجه به ظرفیتی که در مصوبه ۱۹ بندی شورای‌عالی شهرسازی و معماری تاکید شده بود که متناسب با شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیط زیستی شهر خود نسبت به بسته تشویقی موثرتری اقدام کنند در حال تدوین بسته هستند که در کمیسیون ماده ۵ استان‌ها به تصویب برسد. کلانشهرهای شیراز و اهواز و مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ ارومیه،اردبیل،زاهدان،ساری،خرم‌آباد،بوشهر و سمنان از این دسته‌اند.

آئینی تصریح کرد: انتظار می‌رود تا شهرداری‌ها هرچه زودتر مقدمات اجرای بسته تشویقی را برای بهره‌مند شدن مردم از حق قانونی خود برای نوسازی بافت فرسوده فراهم کنند و در اینکار سرعت لازم را ایجاد کنند. 

شهرداری‌ها تا پایان خرداداه محلات مشمول بسته نوسازی بافت فرسوده را در کمیسیون ماده ۵ استان مصوب کنند

وی یادآور شد: تنها شرطی که برای اجرای بسته وجود دارد این است که شهرداری‌ها محلات مشمول را مشخص کنند که عمده محلات بافت فرسوده مشمول این بسته هستند. طبق برنامه‌ریزی حداکثر تا  پایان خردادماه محلات مشمول بسته ۱۹ بندی تشویقی توسط شهرداری‌ها احصا و در کمیسیون ماده ۵ استان مصوب کنند. 

رشد صدور پروانه ساختمانی در محلات مشمول بسته تشویقی نوسازی

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در تمامی شهرهایی که اجرای بسته را شروع کردند شاهد رشد ۱۰ تا ۴۳۰ درصدی رشد صدور  پروانه های ساختمانی هستیم. 

گفتنی است، مهرداد بذر پاش وزیر راه و شهرسازی یکی از اولویت های تولید مسکن را نوسازی بافت فرسوده و تولید مسکن در این بافت‌ها به جهت داشتن تمامی خدمات زیربنایی و روبنایی به عنوان بهترین روش تولید مسکن عنوان کرده است. مقرر است تا بخشی از طرح نهضت ملی مسکن در بافت های فرسوده باشد که در این خصوص شرکت بازآفرینی شهری ایران در همکاری با شهرداری ها و سایر ارگان ها و مشارکت مردم گام‌هایی برداشته است و نیاز است تا در این بخش همکاری مردم تقویت شود.