شناسهٔ خبر: 133836 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در دوازدهمین نمایشگاه اینوتکس محقق شد؛

هم‌رسانی میان شرکت‌های دانش‌بنیان و وزارت راه و شهرسازی

نمایشگاه دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری(اینوتکس) با هدف افزایش مشارکت بین شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور داخلی و خارجی، جذب سرمایه برای استارتاپ‌ها و نیز شبکه‌سازی بین آن‌ها از ۱۹تا ۲۲ اردیبهشت‌ماه سال‌جاری برگزار شد که شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی مهم‌ترین خدمات و دستاوردهای خود را به نمایش گذاشتند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری(اینوتکس) که با هدف افزایش مشارکت بین شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور داخلی و خارجی، جذب سرمایه برای استارتاپ‌ها و نیز شبکه‌سازی بین آن‌ها برگزار شد، شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی با نمایش اقدامات، اهداف، چشم‌اندازها و تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان حضور یافتند که در این گزارش به اهداف و دستاوردهای بخش دریانوردی، ریلی و جاده ای در این نمایشگاه می‌پردازیم:

سازمان بنادر و دریانوردی

 سازمان بنادر و دریانوردی نیز با برپایی غرفه و میزبانی بازدیدکنندگان، در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری معرف این سازمان بود.

در نمایشگاه اینوتکس شرکتی که با سازمان بنادر در بحث حمل و نقل و شناورهای مورد نظر همکاری می‌کرد، شرکتی دانش بنیان است که در طراحی و ساخت شناورهای کوچک، شناورهای پایلوت، شناورهای جستجو و نجات و... همچنین تجهیزاتی که وابسته به این شناورها هستند که سامانه رانش واترجت و موتورهای دیزل‌D۸۷  DMD۹۰۰ که با توان ماکزیمم ۹۰۰ اسب در این شناورها استفاده می‌شود.

 شرکت راه آهن

نمایشگاه اینوتکس بحث نوآوری و فناوری را منعکس می‌کند که در راستای حمایت از تولیدات داخلی به عنوان محور اصلی مطرح شده است.

در شرکت راه آهن نیز تصویر خوبی از حوزه هایی که راه آهن جمهوری اسلامی ایران، طی سال‌های اخیر به ویژه دولت سیزدهم در محورهای مختلف انجام داده است به نمایش گذاشته شود.

تلاش شد محورها تفکیک شود، قطعات داخلی ساز در حوزه ناوگان، خط و نگهداری و همچنین قطعاتی که نیازمند تولید داخلی هستند در این نمایشگاه دیده شود و در معرض مشاهده قرار بگیرد.

بخشی از قطعاتی که از لحاظ آلیاژی و فرایند تولید و همچنین سامانه هایی که برای پایش خط و پایش ناوگان مورد نیاز بوده، بخش آموزشی، همینطور واقعیت مجازی که در سازمان راه آهن پیاده شده معرفی شد.

از سوی دیگر سامانه جهش تولید که نیازمندی‌های حوزه خط و نیازمندی‌های زیربنایی و ناوگان که بیش از ۱۰ هزار قطعه است به صورت برخط به نمایش گذاشته شد.

در بخش دیگر نیز از یک سری طرح‌های پایلوت که مرز دانش است مانند پیاده‌سازی تکنولوژی فیبر نوری برای پایش، تولید چرخ مونولوگ و سایر تکنولوژی‌ها که در قالب ۱۰ محور دعوت شد که ارائه شود.

سند توسعه فناوری نیز  در شرکت راه آهن تدوین شده و پروژه تعریف شده دیگری است که در شرکت راه آهن انجام شده و در قالب آن شرکت‌های حوزه فناوری ریلی و اولویت‌های واحدهای مختلف، زیست بوم، ظرفیت‌های موجود و اولویت‌های سرمایه‌گذاری به تصویر کشیده شده است.

سازمان راهداری

غرفه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با رویکرد ارائه محصولات با تکیه بر شرکت‌های دانش بنیان و فناور توسعه داده شده است و در حال حاضر در حوزه های راهداری و حمل و نقل در حال بهره برداری است، در نمایشگاه اینوتکس شرکت کرد.

از جمله این خدمات می‌توان به سامانه جامع ۱۴۱ کشور و درگاه ارتباطی مردم اشاره کرد که آخرین وضعیت حوزه راهداری و راه‌های کشور را منعکس می‌کند.

سامانه جامع راهداری با هدف مکانیزه کردن و یکپارچگی کلیه فعالیت‌های حوزه راهداری به مدت ۲ سال است که ایجاد شده، توسعه یافته و در حال حاضر در اداره کل استان‌ها و همچنین شهرستان‌ها در حوزه‌های مختلف در حال بهره برداری است.

پلتفرم واقعیت مجازی نیز با هدف استفاده از روش‌های نوین آموزشی ایجاد شده که با سه هدف کلی در حال توسعه است:

 آموزش کارگاه‌های جاده ای، آموزش رانندگان برای وارسی پل‌ها و بازرسی ناوگان و ماشین آلات راهداری در بستر واقعیت مجازی در حال طراحی و پیاده‌سازی است.

این سازمان طی سال‌های قبل دو رویداد تخصصی نیز برگزار کرد که با استقبال خوبی از سوی شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان مواجه شد و در برنامه ریزی پیش رو با تعدادی از منتخبین هماهنگی لازم به‌عمل خواهد آمد تا از محصولات آن‌ها استفاده شود.

دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری(اینوتکس)از ۱۹ اردیبهشت‌ماه تا ۲۳ اردیبهشت‌ماه سال در محل پارک علم و فناوری پردیس برگزار و امروز اختتامیه این نمایشگاه و آخرین فرصت برای بازدید علاقه‌مندان است.