شناسهٔ خبر: 133869 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

استفاده از ظرفیت ناوگان باری استان برای حمل و نقل محصولات کشاورزی گلستان

گلستان جابه جایی و حمل و نقل محصولات کشاورزی با شروع فصل برداشت آنها نیازمند تمهیداتی است که طی جلسات و بازدیدهای میدانی دستگاههای اجرایی مرتبط هر ساله انجام می شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(گلستان)، بخش حمل و نقل کالای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان امسال نیز همانند سنوات گذشته با برنامه ریزی و برگزاری جلسات متعدد با مدیران استانی و سازمانی مرتبط برای تامین ناوگان مورد نیاز کشاورزان و حمل و نقل بصرفه و بهینه این محصولات بیش از پیش مورد هماهنگی قرار گرفته است.

برگزاری جلسات متعدد با استانداری، مدیران غله و خدمات بازرگانی، سازمان تعاون روستایی، سازمان جهاد کشاورزی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و مدیران اتحادیه و انجمن های صنفی کارگری و کارفرمایی استان از جمله این تدابیر بوده است.

تعیین شرکت حمل و نقل تعاونی ابتکار بار گلستان به عنوان شرکت پشتیبان در پیمانکاری حمل غله در جابجایی کلزا و کالاهای اساسی، هماهنگی بین دستگاهی برای تسریع در تخلیه بارها از سیلوها ومراکز تخلیه، اطلاع رسانی اخذ بارنامه،درزگیری و چادرکشی ناوگان باری، رعایت نرخ های کرایه مصوب و ابلاغی روزانه و بهره مندی از ناوگان سایر استان ها از مهمترین دستاوردهای این جلسات بیان می شود.

براساس اظهارات رئیس اداره حمل و نقل کالای راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان، در سال جاری پیش بینی برداشت بیش از یک میلیون تن محصولات کشاورزی و میزان جابجایی و اخذ سند حمل (بارنامه)آنها نیز مورد تاکید قرار گرقته است.

به گفته محسن یازرلو، برای تسریع در حمل و نقل محصولات کشاورزی اقداماتی چون هماهنگی با مراکز خرید و تحویل کالا انجام شده تا نسبت به بازگشایی همزمان و افزایش ساعات کاری در رابطه اثربخشی ناوگان موجود همکاری داشته باشند.

وی ادامه داد: اطلاع رسانی های لازم نیز با اقداماتی نظیر تبیین موضوع در جلسات تخصصی با دستگاههای ذیربط و برنامه سیمای راهبران در خصوص مزایا و الزامات حمل و نقل با بارنامه محصولات انجام شده است.

یازرلو گفت: مدیران فنی شرکتها نیز بناست برای جلوگیری از ریزش محصولات کشاورزی با حساسیت ویژه به کنترل ناوگان اقدام کنند.

به گفته وی، کلیه شرکت های حمل و نقل ملزم به رعایت نرخ های کرایه مصوب و ابلاغی روزانه برخی از محصولات مانند سیب زمینی از سوی انجمن صنفی کالای گرگان و نصب آن در تابلوی اعلانات جهت رویت دید عموم بخصوص رانندگان شده و با متخلفین نیز از طریق تشکل صنفی مربوطه برخورد و به اداره کل منعکس می شود.

یازرلو اظهارکرد: برای اعزام ناوگان از سایر استان ها نیز مکاتباتی با استان های سراسر کشور به کمک صنوف کارفرمایی و کارگری رانندگان شده تا مشکل کمبود ناوگان رفع شود.

وی با استناد به گزارش سازمان جهاد کشاورزی، زمان شروع حمل و نقل محصولات کشاورزی را از دهه آخر اردیبهشت و اول خرداد اعلام کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان نیز بر اهمیت و حساسیت موضوع تاکید کرد و گفت: به جهت تعامل و هماهنگی تنگاتنگ و همدلی شرکت های بزرگ مقیاسی که بعنوان پیمانکار حمل کالاهای اساسی صاحبان کالا (شرکت غله و خدمات بازرگانی و غیره) منتخب می شوند با اتحادیه شرکت های تعاونی حمل و نقل کالا و رانندگان و کامیونداران سطح استان جلسات و مذاکرات متعدد و برای تعامل و همگرایی آنها اقداماتی صورت پذیرفته است.

عادل مصدقی، استفاده از ظرفیت ناوگان باری و رانندگان بومی استان و ارائه خدمات مطلوب و شبانه روزی را بخش مهمی از این تعامل ها و هماهنگی ها دانست.