شناسهٔ خبر: 133888 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

معرفی ۷ طرح راهبردی سازمان هواشناسی در نمایشگاه اینوتکس

نمایشگاه در نمایشگاه اینوتکس هفت طرح راهبردی و فناورانه سازمان هواشناسی کشور در بخش‌های سامانه‌های پیش‌بینی و تجهیزات هواشناسی معرفی شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هفت طرح راهبردی و فناورانه سازمان هواشناسی کشور در بخش‌های سامانه‌های پیش‌بینی و تجهیزات هواشناسی در نمایشگاه اینوتکس که با اتکا به توان داخلی و همچنین مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و برخی شرکت‌های دانش بنیان در حال ساخت یا در فاز اجرایی قرار دارد که در غرفه وزارت راه و شهرسازی در نمایشگاه اینوتکس معرفی شد.

رادار هواشناسی یکی از این طرح‌هاست که از مهم‌ترین تجهیزات هواشناسی زمین پایه محسوب و برای پایش پدیده‌های هواشناسی استفاده می‌شود.

این سیستم نقش مهمی در پیش‌بینی‌های کوتاه مدت و هشدارهای سریع در شرایط جوی مخاطره آمیز مانند سیل، طوفان‌های شدید و تندری دارد.

نخستین «تونل‌ باد» ایرانی در آستانه بهره برداری

طراحی و ساخت تونل باد نیز از مهم ترین طرح های سازمان است که از مجموعه سخت افزاری و نرم افزاری تشکیل شده و برای کالیبراسیون سنسورهای باد استفاده می شود.

رنج اندازه گیری تونل باد ایرانی از صفر تا m/s ۴۰ با دقت کمتر از یک دهم متر بر ثانیه است.

این طرح امسال آماده بهره برداری می شود و با وارد مدار شدن آن، ظرفیت تست، بررسی و کالیبراسیون سنسورهای سرعت باد در سازمان هواشناسی افزایش می یابد.

طراحی و ساخت رادیوسوند و گیرنده زمینی برای اندازه گیری داده های لایه های مختلف جو طرح مهم دیگری است که درصورت به نتیجه رسیدن و تایید عملکرد میدانی و دقت داده های اندازه گیری شده آن، می توان در تعدادی از ایستگاه های جو بالای کشور از آن استفاده کرد.

رادیوسوند توسط بالن در جو رها می شود و داده های دما، رطوبت، سمت و سرعت باد، ارتفاع ژئوپتانسیل و فشار را ثبت و به وسیله بستر ارتباطی رادیوئی به گیرنده زمینی ارسال می کند.

سامانه پیش‌بینی نقطه ای وضع هوای کشور طرحی است که به وسیله پژوهشگاه هواشناسی و علوم و کشور طراحی و اجرا شده است.

این سامانه قادر است با قدرت تفکیک مکانی ۲ کیلومتر در ۲ کیلومتر، پیش بینی های وضع هوا را با گام های زمانی ۱۰ روزه ارائه کند.

این سامانه زمستان سال گذشته عملیاتی شد و نوروز امسال با استقبال گسترده مردم همراه شد به طوریکه بر اساس اعلام پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو، بیش از ۱۰۰ هزار کاربر جدید نرم افزار تلفن همراه سامانه را در ۱۵ روز دریافت کردند.

سامانه هشدار سیل بر مبنای آسیب پذیری و هوش مصنوعی

سامانه های هشدار سازمان هواشناسی نظیر سامانه « هشدار سیل بر مبنای آسیب پذیری و هوش مصنوعی» از طرح ها دیگر ارائه شده در نمایشگاه اینوتکس است که با اتکا به دانش بومی پژوهشگران کشور طراحی و عملیاتی شده است.

در این طرح شاخص‌های مورد استفاده برای تولید نقشه‌های استاتیکی آسیب‌پذیری سیلاب در چهار دسته اجتماعی، اقتصادی، فیزیکی و محیط زیستی قرار می‌گیرند و اطلاعاتی مانند آسیب‌پذیری جمعیت براساس ترکیب سنی، آسیب‌پذیری اقتصادی براساس نرخ اشتغال، شاخص قدرت جریان، شاخص رطوبت توپوگرافی، نرخ نفوذپذیری، شاخص آسیب‌پذیری براساس کاربری اراضی، مرتبه رودخانه، فاصله از شبکه زهکشی، نقشه شدت سیل خیزی در تولید نقشه‌های آسیب‌پذیری سیلاب استفاده شده‌اند.از مهمترین دستاوردهای این طرح می توان به ارتقاء کیفی هشدارهای هواشناسی در زمینه اعلام اثرات مخرب سیلاب، ارتقاء سامانه هشدار سیل و تعیین نوع مخاطره برای کاربران اشاره کرد.

سامانه هشدار سیل با استفاده از نرم افزار نفیس- فاز یک

این سامانه با ترکیبی از زبان‌های برنامه‌نویسی VB6، JAVA و XML با کاربرد افزونه MapWinGIS توسعه یافته است.

نرم‌افزار با استفاده از پارامترهای بارش و دما در ارتفاع دو متری حاصل از خروجی مدل WRF را، که توسط پژوهشگاه هواشناسی تولید می‌شود، داده‌های رستری کل بارش، بارش باران، شدت بارش، کل بارش برف، کل ذوب برف، ذخیره برف، دماهای بیشینه، میانگین و کمینه را تولید می‌کند.

همچنین این نرم‌افزار با در نظر گرفتن آستانه‌های رخداد خطر، نقشه‌های هشدار در 4 سطح بدون خطر (سبز)، خطر کم تا متوسط (زرد)، خطر متوسط (نارنجی) و خطر بسیار زیاد (قرمز) تولید می‌کند.

در فاز نخست این پروژه، خروجی دبی جریان برای ۵۵۰ نقطه در ۱۰ حوضه درجه ۲ آماده شده است.