شناسهٔ خبر: 133945 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (زنجان)، گزارش می‌دهد:

سکونت‌گاه‌های غیررسمی در زنجان بهسازی می‌شود/ساماندهی سکونت گاههای غیررسمی رویکرد مهم اداره کل راه و شهرسازی زنجان

بافت فرسوده حاشیه‌نشینی یکی از مهم‌ترین معضل‌هایی است که طی دهه‌های اخیر همواره به عنوان بحث مهم در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ دولت‌های مختلف مطرح بوده و در این میان دولت سیزدهم نیز نسبت به رفع معضل حاشیه‌نشینی با جدیت وارد کار شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (زنجان)، سکونت‌گاه‌های غیررسمی در راستای مهاجرت معکوس به شهرها بوده و این خود عامل مهمی در حاشیه‌نشینی به شمار می‌رود و باید بر این امر اذعان داشت که حاشیه‌نشینی‌ها پدیده‌ای است که مردمی در اطراف شهر ساکن هستند ولی جذب مشاغل اقتصادی و اجتماعی نشدند.

توانمندی و عادلانه کردن عدالت اجتماعی و اقتصادی در سکونت گاههای غیررسمی 

سکونت‌گاه‌های غیررسمی به دلایلی چون فقر، بیکاری، مهاجرت بی‌رویه، بی‌سوادی و ... شکل می‌گیرد و در این راستا باید به توانمندی و عدالت اجتماعی و اقتصادی توجه شود.

اجرای طرح‌ها در محلات هدف در بحث بازآفرینی شهری، جزو برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی است که در استان‌ها نیز پیگیری می‌شود، به همین خاطر اداره‌ کل راه و شهرسازی استان زنجان نیز در این خصوص مدیریت لازم را دارد و تاکنون هم در این خصوص موفق عمل کرده است.

زمینه‌سازی برای ارائه خدمات زیربنایی، بهسازی و تامین زیرساخت‌ها در سکونت‌گاه‌های غیررسمی از مهم‌ترین اهداف طرح توانمندسازی در سکونت‌گاه‌های غیررسمی است و در این میان باید بر این امر ذعان داشت که سکونت‌گاه‌های غیررسمی باعث ایجاد آسیب‌های اجتماعی است.

نوسازی محله، تنها نوسازی مسکن نیست

شرکت بازآفرینی شهری ایران به عنوان یکی از دستگاه‌های متولی در تحقق نهضت ملی مسکن، تولید و عرضه واحدهای مسکونی در محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی شهری را در دستور کار قرار داده است.

نوسازی محله تنها نوسازی مسکن نیست، بلکه اقداماتی چون توسعه فضاهای عمومی، احداث مراکز محله و غیره را در بر می گیرد و در این میان تحول در نوسازی محله‌های هدف بازآفرینی شهری با نوسازی محله صورت می‌گیرد. زمانی که محله‌ای به تحول مطلوب برسد، موجب تشویق محلات همجوار می‌شود، این امر معین‌سازی است، یعنی محلات برخوردار، معین و حامل محلات کم‌برخوردار شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با بیان اینکه آخرین بازنگری طرح تفصیلی شهر زنجان در سال ۸۸ انجام شده است، می‌گوید: برای شهرهای بزرگ با جمعیت بالای ۲۵ هزار نفر، ابتدا طرح جامع تهیه می‌کنیم و سپس طرح تفصیلی آن شهر تهیه می‌شود.

اصغر اسماعیلی بیان می‌کند: طرح جامع شهر زنجان در سال ۱۴۰۰ انجام و پارسال ابلاغ شده و با هماهنگی صورت گرفته با شهردار زنجان نقشه‌های پایه برای طرح تفصیلی بر اساس طرح جامع در دستور کار این اداره‌کل بوده که اگر نقشه‌ها آماده شود، برای طرح تفصیلی لحاظ می‌شود.

وی می‌افزاید: در شهر زنجان هشت محله هدف بازآفرینی شهری (سکونت‌گاه غیررسمی) وجود دارد که این تعداد جزو محدوده شهری زنجان بوده و خارج از محدوده شهری نیست، لذا در طرح تفصیلی شهر به طور قطع دیده خواهد شد و اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان در راستای اقدامات مشترک در این هشت سکونت‌گاه غیررسمی در قالب پروژه‌های بازآفرینی شهری، در کنار دستگاه‌های اجرایی که متولی تامین سرانه‌های عمومی در این سکونت‌گاه‌ها هستند، خواهد بود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان ادامه می‌دهد: خوشبختانه در اجرا و ساخت پروژه‌های مختلفی همچون کتابخانه، ورزشگاه، فضای سبز و پارک در محلات هدف در شهر زنجان در کنار شهرداری و دستگاه‌های اجرایی هستیم. همچنین بخشی از کمک شرکت بازآفرینی شهری در این محلات در قالب تخصیص قیر برای شهرداری‌ها است که بخشی از معابر در سکونت‌گاه‌های غیررسمی به صورت خاکی است که با تخصیص قیر به اداره‌کل راه و شهرسازی استان، این قیر رایگان به شهرداری زنجان تحویل داده شده و بهسازی و آسفالت معابر در این محلات انجام می‌شود، به نوعی این اداره‌کل کمک‌حال شهرداری زنجان است تا محلات هدف بازآفرینی، بهسازی و توسعه یابد.

کوی فلسطین جزو یکی از سکونت‌گاه‌های غیررسمی محسوب می‌شود

اسماعیلی در ادامه با اشاره به اینکه کوی فلسطین جزو یکی از سکونت‌گاه‌های غیررسمی محسوب می‌شود، اظهار می‌کند: جابه‌جایی ساکنان این منطقه در سه سطح بررسی شده و این منطقه در بخش جنوبی شهر زنجان، حریم نوار حفاظتی راه‌آهن قرار دارد.

وی به سفر رئیس‌جمهور به استان زنجان طی سال گذشته و دستور آیت‌الله رئیسی نسبت به جابه‌جایی ساکنان منطقه کوی فلسطین اشاره کرده و تصریح می‌کند: در راستای تحقق دستور رئیس‌جمهور برای اسکان اهالی منطقه کوی فلسطین در مناطق بهتر، کارهای اولیه، پایش و تعداد خانوارها و مسائل اجتماعی انجام گرفته و بر اساس اولویت و پیشرفت پروژه‌ها، جابه‌جایی صورت می‌گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، با بیان اینکه در خصوص معرفی بازآفرینی شهری، شهرهای زنجان، ابهر، خرم‌دره و قیدار چهار هدف بافت‌های بازآفرینی است، می‌افزاید: مساحت کل شهر در سکونت‌گاه‌های غیررسمی در شهر زنجان ۲۳۷ هکتار و ابهر ۲۱۴ هکتار است.

وی مساحت شهر زنجان را ۶۱۷۰ هکتار اعلام و خاطرنشان می‌کند: مساحت شهر ابهر ۱۵۸۱ هکتار، خرم‌دره ۱۲۰۰ هکتار و قیدار ۵۹۸ هکتار است. همچنین مساحت بافت فرسوده در شهر زنجان ۵۱۱ هکتار، ابهر ۱۳۵ هکتار، خرم‌دره ۷۳.۳ هکتار و قیدار ۲۶.۶ هکتار گزارش شده است،در ضمن نسبت مساحت بافت فرسوده به سطح کل شهر در زنجان ۸.۳ درصد، ابهر ۸.۵، خرم‌دره ۶.۱ و قیدار ۴.۴ درصد است.

جابه‌جایی کوی فلسطین؛ اواخر امسال یا سال آینده

استاندار زنجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با بیان اینکه جابه‌جایی سکونت‌گاه غیررسمی کوی فلسطین شهر زنجان در قالب واحدهای مسکن ملی از اواخر امسال یا سال آینده انجام می‌شود، می‌گوید: کوی فلسطین زنجان با ۱۱۳ خانوار یکی از هشت سکونت‌گاه غیررسمی شهر زنجان است.

محسن افشارچی با بیان اینکه در سفر رئیس‌جمهور به استان زنجان، دستور تسریع در رفع مشکلات مردم این محله از سوی آیت‌الله رئیسی صادر شد، ادامه می‌دهد: در این استان چند سکونت‌گاه غیررسمی وجود دارد که نمونه شاخص آن در شهر زنجان کوی فلسطین است و در سفر رئیس‌جمهور به استان مورد بازدید قرار گرفت و طبق برنامه اعلام شده، مقرر شد این سکونت‌گاه غیررسمی در زنجان جابه‌جا شود که مقدمات کار انجام و فرم‌های خاصی با همکاری ساکنان این منطقه امضا شده و برای سکونت‌گاه‌های غیررسمی دیگر در استان برنامه‌ریزی شده است.

اختصاص اولویت جابه‌جایی سکونت‌گاه‌های غیررسمی به کوی فلسطین

وی با اشاره به اینکه برای انجام این کار با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) رایزنی‌هایی انجام شده است که تأثیرات خود را در آینده نزدیک نشان خواهد داد، ابراز می‌کند: در زمان حاضر اولویت جابه‌جایی سکونت‌گاه‌های غیررسمی به کوی فلسطین اختصاص دارد و سپس این مهم برای مابقی سکونت‌گاه‌های غیررسمی استان انجام خواهد شد.

استاندار زنجان خاطرنشان می‌کند: باید بر این مهم اذعان داشت که عملیاتی شدن این کار مهم طولانی است و هم‌اکنون واحدهای مسکن نهضت ملی در حال ساخت است که جایگزین شدن ساکنان کوی فلسطین در این واحدها طبق اولویت از انتهای امسال یا سال آینده خواهد بود.

منطقه اسلام‌آباد زنجان جزو بافت فرسوده محسوب نمی‌شود

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به وضعیت بافت فرسوده در شهر زنجان اشاره کرده و می‌گوید: منطقه اسلام‌آباد در شهر زنجان هر چند جزو بافت فرسوده محسوب نمی‌شود اما از آنجا که بر اساس اصول شهرسازی ساخته نشده، با مشکلات بسیاری مواجه بوده و جمعیت بالایی نیز دارد، به همین خاطر باید نظم شهری به این مناطق تزریق شود.

مصطفی طاهری، بر لزوم تامین خدمات در سکونت‌گاه‌های غیررسمی در شهر زنجان تاکید کرده و بیان می‌کند: این مهم باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس اداره هماهنگی و امور اجرایی راه و شهرسازی استان زنجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به طرح‌های بازآفرینی که در استان زنجان طی سال گذشته اجرا شده، اشاره کرده و می‌افزاید: برای مشارکت در احداث فضای تفریحی، بهسازی معابر، تکمیل سالن ورزشی، تکمیل کتابخانه و سرای محله، احداث پارک و توانمندسازی ساکنان محلات هدف بازآفرینی در سال گذشته، مبلغ ۱۱۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

توزیع رایگان قیر برای شهردارهای استان زنجان

مهدی جعفری با بیان اینکه این میزان اعتبار طی سال گذشته برای طرح‌های بازآفرینی در شهرستانهای ابهر، زنجان، خرمدره هزینه شده است، افزود: از محل اعتبارات بند (ز) تبصره یک قانون بودجه سال ۱۴۰۱ نیز ۹۰۴ تن قیر رایگان برای آسفالت معابر محلات هدف در شهرهای زنجان، ابهر، خرمدره و سلطانیه به شهرداری‌های مربوطه اختصاص یافت و همچنین برخی از طرح‌های بازآفرینی طی سال گذشته مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی و بافت فرسوده به عنوان یکی از رویکردهای مهم راه و شهرسازی مطرح است و  تاکنون گام مهم و موثری در این زمینه برداشته شده است و این اداره کل  برای تکمیل طرح های بازآفرینی شهری  با تمام توان فعالیت می کند.