شناسهٔ خبر: 133996 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان تاکید کرد:

ارائه آموزش های ایمنی به کاربران آسیب پذیر راه ها برای کاهش تصادفات جاده ای خراسان شمالی

آموزش ایمنی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی در کارگاه آموزشی ایمنی و ترافیک ویژه مدیران و مربیان مدارس حاشیه راه های استان که در جهاد دانشگاهی برگزار شد بر ارائه آموزش های ایمنی به کاربران آسیب پذیر راه ها برای کاهش تصادفات جاده ای تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(خراسان شمالی)، محمد مشتری گفت: امیدواریم با آموزش هایی که در این کارگاه آموزشی به معلمان و مربیان مدارس حاشیه راه ها ارائه شد دانش آموزان مدارس مذکور که از جمله کاربران آسیب پذیر هستند تحت آموزش قرار گیرند و شاهد کاهش متوفیان جاده ای در این قشر باشیم.

وی افزود: قشر آسیب پذیر در جاده ها شامل استفاده کنندگان جاده ها از جمله موتورسوارها، دوچرخه سوارها و دانش آموزان مدارس حاشیه راه ها هستند و با توجه به آموزش هایی که طی سال های گذشته به مدارس حاشیه راه ها ارائه کردیم حوادث جاده ای در این مناطق کاهش یافت و امیداوریم این موضوع تداوم یابد.

وی با بیان این که آموزش دانش آموزان با توجه به انتقال فرهنگ ترافیک به والدین در طول سفر مهم است خاطرنشان کرد: متوفیان زیردیپلم و دیپلم سهم نسبتاً بالایی از حوادث رانندگی سال گذشته استان را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی بیش از  ۱۵ درصد از کل متوفیان حوادث رانندگی در گروه سنی زیر ۱۴ سال است که بیش از ۹۷ درصد از آن ها در کشورهای در حال توسعه جان خود را از دست دادند.

وی به اقدامات فیزیکی و آموزشی این اداره کل در خصوص ایمن سازی مدارس حاشیه راه ها اشاره کرد و گفت: ایمن سازی فیزیکی این مدارس شامل آرام سازی، نصب رفلکتور، تابلو علائم و سرعتکاه و در بخش ایمن سازی آموزشی شامل ارائه آموزش های لازم به دانش آموزان و توزیع اقلام ایمنی از جمله کیف های شبرنگدار است.

وی با اشاره به همکاری این اداره کل، جهاد دانشگاهی، آموش و پرورش و پلیس راه  برای ایمن سازی مدارس حاشیه راه ها و افزایش فرهنگ ترافیک دانش آموزان ادامه داد: سال گذشته اقدامات فیزیکی در ۹ مدرسه حاشیه راه های استان با ۹ هزار میلیون ریال اعتبار و اقدامات آموزشی در ۴۲ مدرسه هدف با ۵ هزار و ۳۰۰ میلیون ریال اعتبار انجام شد.

مشتری با بیان این که دوچرخه سواران و راکبان موتورسیکلت از  اقشارآسیب پذیر جاده ها هستند، تصریح کرد: دوچرخه سواران به خصوص  در محور بجنورد به بش قارداش و بجنورد به باباامان به دلیل نبود فضای مجزا برای دوچرخه سواری در معرض آسیب قرار دارند و امیدواریم معابر مختص دوچرخه سواری در این مسیرها ایجاد شود.

این مسئول افزود: آسیب پذیری راکبان موتورسیکلت به خصوص در شهرستان راز و جرگلان زیاد است و با توزیع کلاه ایمنی و آموزش ایمنی تلاش کردیم فرهنگ ترافیک را بین این قشر ارتقا دهیم.

 وی گفت: ۴۸ روستا با هزار راکب موتورسیکلت در سال گذشته تحت آموزش قرار گرفتند و کلاه ایمنی بین آن ها توزیع شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اظهارکرد: در سال گذشته با اقدامات انجام شده موفق به کسب رتبه اول کاهش متوفیان جاده ای در کشور شدیم و امیدواریم با کمک اعضای کمیسیون ایمنی فرهنگ ترافیک را ارتقا بدهیم و شاهد کاهش جان باختگان جاده ای باشیم.

رئیس گروه ترافیک دفتر فنی استانداری خراسان شمالی هم در این جلسه، عابر پیاده را رکن اصلی حمل و نقل پایدار دانست و گفت: ۱.۳ میلیون نفر در دنیا در اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهند که نیمی از آن ها را کاربران آسیب پذیر تشکیل می دهند ضمن این که نزدیک ۲۰ هزار نفر طی سال گذشته درکشور در اثر تصادف فوت کردند.

رستمی کمند افزود: هر ساعت ۲ نفر در کشور در اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهند، با اقدامات خوبی که در راه های برون شهری توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای ، آموزش و پرورش، پلیس راه و سایر دستگاه ها خدمات رسان انجام و ایمنی مدارس حاشیه راه ها تامین شده امیدواریم در حوزه راه های شهری نیز این اقدامات انجام شود.