شناسهٔ خبر: 134132 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در مذاکرات وزرای حمل ونقل دو کشور در تهران حاصل شد

اسناد اجرایی شروع پروژه راه آهن رشت-آستارا بین ایران و روسیه نهایی شد

وزیر روسیه بذرپاش وزیر حمل و نقل روسیه در تهران در دیدار و مذاکره با وزیر راه و شهرسازی کشورمان با بررسی مجدد اسناد همکاری ایران و روسیه در ساخت راه آهن رشت-آستارا بر امضای نهایی توافق و اسناد اجرایی برای شروع پروژه با حضور مقامات بلندپایه دو کشور توافق کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ویتالی ساولیف وزیرحمل و نقل روسیه امشب در دیدار و مذاکره در تهران با مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی کشورمان در گفتگوهای تخصصی بر تکمیل و تمرکز بر ترانزیت از طریق کریدور شمال جنوب ایران اشاره کرد و گفت: تکمیل کریدور ریلی شمال-جنوب از طریق احداث راه آهن رشت-آستارا صورت می گیرد و روسیه عزم جدی برای تسهیل و کمک به ساخت این پروژه دارد.

وی گفت: کریدور ریلی شمال-جنوب می‌تواند اساس گسترش همکاری‌ها بین کشورهای روسیه، ایران و حوزه آسیای میانه و قفقاز باشد.

ویتالی ساولیف گفت: علاوه بر همکاری مشترک در ساخت، قطعه ریلی رشت - آستارا می‌توانیم در زمینه استفاده و بهره‌برداری از آن که در مسیر گذرگاه ریلی شمال-جنوب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، همکاری کنیم.

توافق بر استمرار تعمیرات هواپیماهای روسی در تهران

وزیر حمل و نقل روسیه در این مذاکره بر ادامه و استمرار تعمیرات هواپیماهای روسی در تهران تأکید و افزایش همکاری ها در بخش دریایی و ریلی مورد توافق را خواستار شد.

بنابر این گزارش معاونان وزیر راه و شهرسازی در کارگروه های تخصصی به تبادل نظر با هیأت های روسی پرداختند و با توجه به سابقه و توانمندی مهندسان ایرانی ها در خصوص تعمیرات و نگهداری هواپیماهای روسی، استمرار این موضوع  از طرف روسیه مورد درخواست و تأکید قرار گرفت.

استفاده روس های از خط ریلی رشت- کاسپین برای تراتزیت کالا

همکاری مشترک در بخش های مختلف حوزه حمل ونقل هوایی و همکاری در حمل ونقل دریایی در بنادر دریای خزر با توجه به تکمیل خط ریلی رشت- کاسپین در آینده نزدیک و استفاده از طرفیت ترانزیتی این خط ریلی از موارد دیگر مورد توافق دو طرف اعلام شد.

در سال ۱۴۰۱ وزیر وقت راه و شهرسازی کشورمان و وزیر حمل و نقل روسیه توافقنامه جامع همکاری دو کشور در زمینه‌های مختلف حمل‌ونقلی را در مسکو امضا کردند.