شناسهٔ خبر: 134172 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

ضرورت ارتقاء HSE در بنادر و شرکت های دریایی و بندری

سعید کیاکجوری نشست تخصصی ارزیابی شاخص های HSE و شاخص های ایمنی حریق " بندر نوشهر" با حضور مدیر ایمنی ، بهداشت و محیط زیست (HSE) سازمان بنادر و دریانوردی، سرپرست تیم ارزیابی ستاد ، کارشناسان HSE و آتش نشانی بنادر و بخش های دولتی و شرکت های خصوصی فعال، مدیرکل ، معاونین و کارشناسان ذیربط این حوزه در منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان بنادر و دریانوردی، سعید کیاکجوری مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر در نشست تخصصی ارزیابی شاخص های HSE و شاخص های ایمنی حریق " بندر نوشهر" با حضور مدیر ایمنی ، بهداشت و محیط زیست (HSE)، بر ضرورت ارتقاء HSE در بنادر و شرکت های دریایی و بندری و توسعه فرهنگ ایمنی تأکید کرد .

کیا کجوری با تاکید بر اینکه ارتقاء HSE موضوعی است که باید طی زمان انجام بگیرد و موضوعات مرتبط با آن ارتقاء یابد، افزود: باید تلاش کنیم که این موضوع تبدیل به فرهنگ کاری شود و ارزیابی های صورت گرفته از HSE اداره کل بیانگر این است که خوشبختانه روند ما رو به رشد بوده و سعی می کنیم که فعالیت های مرتبط با HSE را بیشتر از قبل فعال کنیم . 

به گفته کیا کجوری، در بخش مهم سلامت کارکنان، می بایست پایش سلامت همکاران به صورت جدی و اثرگذار انجام و فرایند رفع مشکل جسمانی آنان در hse اداره کل پیگیری شود ، همچنین در بخش زیست محیطی و موضوعات مرتبط، مسئله کاهش انرژی داشتیم و این فرایند را ادامه می دهیم .

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر افزود : موضوع مهم بعدی فرایندی  است که HSE  سازمان پیش روی دارد و آن درگیر کردن HSE شرکت های خصوصی دریایی و بندری فعال در بنادر است که خوشبختانه ما این موضوع را از حدود یک سال پیش در راستای اجرای سیاست های ابلاغی سازمان بنادر و دریانوردی در بخش های ایمنی ، بهداشت و محیط زیست آغاز کردیم .

وی خاطر نشان کرد:در بخش ارزیابی آتش نشانی بنادر سراسر کشور که سال گذشته HSE سازمان بنادر و دریانوردی انجام شد بندر نوشهر با وجود اینکه از میانگین سنی بالاتری برخوردار بوده در رشته آمادگی جسمانی رتبه نخست را کسب نموده است و این موضوع ضرورت پیگیری برای جذب نیروهای آتش نشانی در همه بنادر بویژه بندر نوشهر را نشان می دهد چرا که جوانی و شادابی در نیروهای آتش نشانی موضوعی مهم و تأثیرگذار است . 

بنا بر این گزارش، عبداله جعفری مدیر ایمنی ، بهداشت و محیط زیست سازمان بنادر و دریانوردی نیز در این نشست با بیان اینکه بنادر نقش بسیار ارزشمندی را در اقتصاد کشور ایفا می کنند گفت: بیش از 80 درصد حمل و نقل کشور از طریق بنادر و حمل و نقل دریایی انجام می شود و بر اساس آمارهای موجود به صورت مستقیم حدود 40% (رتبه دوم بعد از نفت) و به صورت غیر مستقیم حدود 70% در اقتصاد ، اجتماع و فرهنگ کشور تاثیرگذار است .

وی افزود: تا قبل از 2021 در مقایسه فهرست برترین بنادر دنیا، نکته حائز اهمیت برای صاحبان کالا و کشتیرانی ها انتخاب بنادری بود که پایین بودن قیمت تمام شده کالا و بالا بودن سرعت انجام کار به عنوان مهم ترین معیارسنجش آنان بود و از این سال به بعد ایمن بودن بنادر باعث شد که لیست برترین ها تغییر یابد و در کنار آنها، ایمنی به عنوان معیار مهم و تاثیر گذار مطرح شد که ایمنی یک ارزش و یک اصل است نه اولویت .

جعفری یادآور شد : ایمنی باید همراه کار باشد و اگر زمانی عدم ایمنی را تشخیص دادیم راهکار آن را نیز ارائه کنیم؛ در بحث ایمنی و فرایند کار دو حلقه به عنوان شاه کلید است که ارتباط آن دوحلقه بین دیگر حلقه ها خیلی مهم و حیاتی است و استحکام 80% کل حلقه را فراهم می کند؛ ایمنی یا HSE یک حلقه و عملیات امور بندری حلقه دیگر این مجموعه است که اگر در کنار همدیگر قرار گیرند فرایندهای انجام کار در یک بندر، ایمن خواهد بود.

مدیر ایمنی ، بهداشت و محیط زیست سازمان بنادر و دریانوردی همچنین از تاکید ویژه مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی بر حفظ جان و ایمنی انسان و کاهش میزان حوادث ناشی از کار به عنوان دستور کار سال جاری نام برد.