شناسهٔ خبر: 134226 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

کاهش دما در برخی استان‌ها از روز شنبه/ ضرورت احتیاط در سفرهای بین شهری

برف سرما کاهش دما باران کولاک سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی از تشدید فعالیت سامانه بارشی و کاهش دما در بیش از ۱۰ استان کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی، تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده موجب رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید خواهد شد.

احتمال وقوع گردوخاک دربعضی ساعات، ریزش تگرگ در نقاط مستعد و کاهش محسوس دما به دنبال فعالیت این سامانه وجود دارد.

تشدید بارش‌ها روز شنبه در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، زنجان، لرستان، کرمانشاه، نیمه شمالی ایلام و شمال شرق خوزستان و روز یک‌شنبه در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، زنجان، کرمانشاه، همدان، لرستان، ایلام، شمال و شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری، شمال کهگیلویه و بویراحمد، نوار غربی اصفهان و ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز و تهران رخ می‌دهد.

احتمال سقوط سنگ در نواحی کوهستانی

به دنبال فعالیت این سامانه مخاطراتی همچون لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، صاعقه و رخداد تگرگ را شاهد خواهیم بود.

خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در پروازها و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ از دیگر آثار این سامانه است.

سازمان هواشناسی نسبت به عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای بین شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت و لایروبی کانال‌ها و آبروها توصیه کرده است.

با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی نیز ضروری است.