شناسهٔ خبر: 134231 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در جلسه کارگروه امور زیربنایی استان البرز مطرح شد:

رفع مشکلات مسکن ساکنین و شاغلین شهر اشتهارد با اجرای پروژه نهضت ملی مسکن

کارگروه زیرنایی البرز بررسی طرح توجیهی الحاق اراضی دولتی واقع در حریم به محدوده شهر اشتهارد به منظور احداث واحدهای مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در جلسه کارگروه امور زیربنایی استان البرز انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (استان البرز)؛ جلسه کارگروه امور زیربنایی استان البرز روز چهارشنبه مورخ 1402/02/27 به ریاست مجتبی عبداللهی استاندار البرز و حضور رضا خالقی مدیرکل راه و شهرسازی، معاونت شهرسازی و معماری، کارشناسان این معاونت و دستگاه‌های ذیربط جهت بررسی شهر اشتهارد به منظور اجرای پروژه نهضت ملی مسکن در سالن جلسات شهدای دولت استانداری البرز برگزار شد.

در ابتدای جلسه مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز، ۲۷ اردیبهشت‌ماه روز جهانی ارتباطات و روز ملی روابط عمومی را به همکاران روابط عمومی استانداری و راه و شهرسازی البرز تبریک گفت و در ادامه دستور کار جلسه را بازخوانی کرد.

معاونت شهرسازی و معماری در ابتدا گفت: در ابتدا تصمیم بر آپارتمانی بودن پروژه نهضت ملی مسکن بود ولی کمی بعد اولویت دولت به اجرای این پروژه به صورت ویلایی یک طبقه حیاط‌دار تغییر کرد. مهدی حسنی افزود: در صورت اجرای پروژه به صورت ویلایی، ظرفیت آن به یک چهارم تقلیل پیدا خواهد کرد. به همین خاطر اراضی موجود در شهر اشتهارد را در اختیار مهندسین مشاور قرار دادیم تا مورد مطالعه و بررسی قرار دهند.

در ادامه نماینده شرکت مهندسین مشاور شهر اشتهارد به ارائه گزارش در خصوص طرح توجیهی الحاق اراضی دولتی واقع در حریم به محدوده شهر اشتهارد به منظور احداث واحدهای مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن، عوامل محدود کننده، مشروط کننده، تأیید کننده و تقویت کننده الحاق اراضی پرداخت و گفت: تمامی اراضی واقع در حریم شهر اشتهارد از لحاظ آب، خاک، میزان فرونشست مورد بررسی قرار گرفت که قسمت‌های دارای ویژگی مناسب برای اجرای پروژه به 6 پهنه تقسیم شد.

وی در ادامه به بررسی شاخص‌های منتخب فرآیند انتخاب اراضی مناسب به منظور الحاق به محدوده به روش حذفی پرداخت:
- موقعیت نسبت به شهرک صنعتی به لحاظ تأثیرپذیری از آلودگی و سایر عوامل زیست‌محیطی
- رعایت اصول پدافند غیرعامل (ضرورت وجود فاصله بین مراکز بزرگ صنعتی و سکونتی)
- تأثیرپذیری از فرونشست زمین
- ضرورت ادغام با بافت موجود شهر در راستای انسجام و یکپارچگی کلیت بافت شهر
- گرایش عملکردی کاربری‌های داخل محدوده شهر

مشیری همچنین برای هرکدام از 6 پهنه تعیین شده، زیرساخت‌های موردنیاز برای اجرای پروژه نهضت ملی مسکن را بازگو کرد: میزان جمعیت‌پذیری، تعداد واحدهای مسکونی آپارتمانی و ویلایی، وسعت زمین‌ها و واحدها، تعداد انشعابات موردنیاز برای آب-برق-گاز، میزان آب-برق-گاز موردنیاز.

معاون شهرسازی و معماری راه و شهرسازی البرز گفت: با توجه به گزارش مشاور شهر اشتهارد، اعظم زمین‌ها و اراضی در حریم اشتهارد دولتی هستند که در مکان دیگر چنین قابلیتی نداریم. وی افزود: 2000 هکتار زمین را به مشاور معرفی کردیم که 1000 هکتار را به دلیل واقع شدن در منطقه فرونشست و مجاورت با شهرک صنعتی حذف کرد.
مهدی حسنی تصریح کرد: در این جلسه کلیاتی که توسط مشاور شهر اشتهارد ارائه شد مصوب می‌شود و جزئیات در جلسات بعدی مطرح و بررسی خواهد شد. وی افزود: تکلیف دستگاه‌ها با توجه به گزارش ارائه شده توسط مشاور مشخص است و بلافاصله بعد از تصویب در جلسه کارگروه امور زیربنایی کار آماده‌سازی اراضی انجام خواهد شد.

استاندار البرز پس از شنیدن نظرات فرماندار و شهردار شهر اشتهارد و مدیران دستگاه‌های اجرایی ذیربط در خصوص پروژه نهضت ملی مسکن شهر اشتهارد دستور داد: با توجه به وجود مشکل مسکن در شهر اشتهارد و مشکلات مسکن کارگران شاغل در این شهر، اولویت اختصاص مسکن برای ساکنین و شاغلین در این شهر باشد. وی دستور داد: بررسی سیلاب، آب منطقه ، مسأله آبخیزداری و موضوع ریزگردها مورد مطالعه و بررسی شرکت مهندسین مشاور شهر اشتهارد قرار گیرد.
مجتبی عبداللهی دستور داد، مسأله امکان تفکیک آب شرب از آب مصرفی و داشتن دو نوع لوله‌کشی آب، و همچنین اجرای پروژه بازچرخانی کامل آب در پروژه مطرح شده توسط شرکت مهندسین مشاور شهر اشتهارد مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد.

در دستورکار بعدی، دو پرونده توسط معاون شهرسازی و معماری راه و شهرسازی البرز مطرح شد و در کارگروه امور زیربنایی تصمیم‌گیری شد.

در پایان استاندار البرز دستور داد؛ از دیوارکشی و حفر چاه در باغ‌ها و اراضی کشاورزی ممانعت و در صورت رویت چنین مواردی، فوراً تخریب شود.