شناسهٔ خبر: 134233 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

با دستور کار ساماندهی بازار اجاره و قیمت مسکن:

یازدهمین جلسه قرارگاه مسکن استان البرز

قرارگاه مسکن با هدف بررسی و ارائه راهکارهای عملی در زمینه کنترل نرخ خرید و فروش و اجاره بها مسکن یازدهمین جلسه قرارگاه مسکن استان البرز به ریاست استاندار برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (استان البرز) : در ابتدای این جلسه مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز بیان داشت پیرو مباحث مطروحه در شورای عالی مسکن به ریاست رئیس جمهور مبنی بر ساماندهی بازار مسکن، جلسه قرارگاه مسکن به صورت فوق العاده با دستور کار ویژه ساماندهی بازار اجاره مسکن تشکیل شده است.

رضا خالقی سپس ضمن تشریح طرح مجلس در خصوص کنترل اجاره بها ، ساماندهی مشاورین املاک ، افزایش ضمانت های اجرائی ارائه اطلاعات جهت تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان کشور، کشف قیمت عادلانه فروش و اجاره املاک مسکونی، اصلاح مالیات بر درآمد اجاره با اهداف اجتماعی، تسهیلات ودیعه مستاجرین، افزایش عرصه املاک استیجاری، اخذ عوارض از اراضی خالی با رویکرد افزایش ساخت و ساز، اخذ مالیات بر ارزش دارایی ملکی را از جمله سرفصل های این طرح برشمرد.

در این جلسه به دستور استاندار هریک از اعضای جلسه به ارائه پیشنهاداتی در خصوص کنترل بازار اجاره مسکن پرداختند که در همین راستا نماینده اتاق اصناف استان بیان داشت که تنها در شهر کرج حدود شش هزار بنگاه املاک وجود دارد و در سال گذشته ۵۲۰ بنگاه معاملات ملکی غیر مجاز پلمپ شده است که همین مسئله باعث ایجاد بی نظمی در بازار خواهد شد.

از جمله مباحث دیگری که حاضرین جلسه در آن به بحث و تبادل نظر پرداختند می توان به  نحوه نظارت بر ارتباط بین موجر و مستاجر ، نحوه محاسبه اجاره بها، میزان افزایش اجاره بها به میزان حداکثر ۲۰ درصد در استان و همچنین ساماندهی مشاورین املاک فاقد مجوز و متخلف اشاره نمود.

استاندار البرز ضمن تاکید بر نظارت مستمر و ویژه به فعالیت بنگاه های استان به اتاق اصناف استان و دیگر دستگاه های مرتبط  دستورات لازم در خصوص برخورد قاطع با دفاتر املاک فاقد مجوز و متخلف را صادر نمود.

مجتبی عبدالهی ضمن بیان این مطلب که مصوبات دولت در حمایت از مستاجر و موجر و کوتاه کردن دست دلالان از بازار مسکن بسیار راهگشا و عملیاتی است و می تواند به بازار مسکن سامان بخشد گفت: روند اجرای نهضت ملی مسکن در استان و حمایت هایی که در این طرح از خانواده های دارای چند فرزند و... صورت می گیرد بسیار روبه جلو و مثبت است و  تمامی این موارد باید به سمع و نظر مردم برسد.

در پایان مقرر شد کارگروهی به ریاست اداره کل صنعت، معدن و تجارت با همکاری اتاق اصناف ، تعزیرات حکومتی و فراجا در استان تشکیل شود و به موضوع ساماندهی مشاورین املاک به صورت فوری و ویژه رسیدگی کنند.