شناسهٔ خبر: 134427 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور ایثارگران:

آزادی خرمشهر اعاده حیثیت ملت ایران بود

مردانیان صالحی مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور ایثارگران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عملیات «الی‌بیت‌المقدس»، گفت: آزادی خرمشهر اعاده حیثیت ملت ایران بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شانزدهمین جلسه شورای عالی مشاورین ایثارگران دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی با حضور حمید مردانیان مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور ایثارگران، رضا رحیمی نسب دبیر شورای مشاوران وزرا در امور ایثارگران، سید میعاد صالحی مدیر عامل راه‌آهن، در شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور ایثارگران در این جلسه ضمن گرامیداشت یاد ۲۴۸ شهید راه‌آهن و سوم خرداد سالروز آزادی خرمشهر از اقدامات انجام شده توسط این سازمان در رسیدگی به امور ایثارگران و فرزندان شهدا قدردانی کرد و گفت: ایجاد کارگروه موقت به منظور برنامه‌ریزی برای جمع آوری دست نوشته‌های شهدا، خاطرات خانواده‌های آن‌ها و تالیف کتب در این خصوص در راستای حفظ و اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت پیشنهاد می‌شود.

مردانیان در ادامه با اشاره به دستاوردهای راه‌آهن در حوزه حمل‌ونقل ریلی بار و مسافر و همچنین نوسازی ناوگان اظهار کرد: قرارداد اخیر منعقد شده میان ایران و روسیه در ساخت راه‌آهن رشت_ آستارا و فراهم شدن فرصت درآمدزایی ۲۰ میلیارد دلاری برای کشور اقدامی قابل تقدیر است.

تنها ۱۹ درصد قوانین حوزه ایثارگری در کشور اجرا شده است

در ادامه جلسه، دبیر شورای مشاوران وزرا در امور ایثارگران در این جلسه با اشاره به نگاه خاص حاکمیت، دولت و مجلس به ایثارگران و فرزندان شهدا گفت: بیش از ۱۶۰۰ قانون در حوزه ایثارگری وجود دارد که متاسفانه تنها ۱۹ درصد آن‌ها در سطح کشور اجرایی شده که یا مشکل از جنبه‌های اجرایی قانون بوده و یا مدیران اجرایی نسبت به آن‌ها غفلت کردند.

رحیمی نسب با بیان تنظیم شرح وظیفه مشاوران دستگاه‌های اجرایی در سال گذشته با کمک ۵۰۰ مشاور، افزود: این شرح وظیفه در قالب ۱۴ ماده و ۲۱ ماموریت و فعالیت به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: ارزیابی و پایش عملکرد مدیران در حوزه امور ایثارگران و جمع بندی گزارش عملکرد همه دستگاه‌ها و ارائه آن به مقام معظم رهبری و سران سه قوه از بندهای این ابلاغیه است.

۳۰ درصد مدیران دستگاه‌ها باید از فرزندان ایثارگر باشند

رحیمی نسب با اشاره به ماده ۱۴ قانون استخدامی کشور گفت: طبق قانون هر دستگاهی باید در بالاترین سطح خود یک مشاور برای امور ایثارگران انتخاب کند و همچنین ۳۰ درصد مدیران دستگاه‌ها باید فرزندان ایثارگران باشند.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن نیز در این جلسه، شرکت راه‌آهن را یک سازمان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با وظایف متعدد دانست و گفت: انجام وظایف حوزه جابه‌جایی مسافر و بار و همچنین نوسازی ناوگان ریلی و توسعه خطوط ریلی،  ما را از انجام سایر وظایف در حوزه ایثارگری و دفاع مقدس غافل نکرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: علاوه بر وجود دستگاه‌های مختلف اقتصاددانی در کشور، دستگاه‌های اقتصادران نیز مشغول فعالیت هستند که راه‌آهن یکی از بزرگترین دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی با حدود ۳۰ هزار نفر پرسنل است که یک دستگاه اقتصادران محسوب می‌شود.

صالحی ضمن تاکید بر ضرورت توجه به مفاهیم مهمی مثل ایثار و شهادت گفت: نسبت به اجرای برنامه‌های متعدد در این حوزه اصرار داریم و امیدواریم در سال ۱۴۰۲ این اقدامات را توسعه دهیم و فرمایشات مقام معظم رهبری را سرلوحه کار خود در این حوزه قرار دادیم.

وی با بیان اینکه بسیج باید وسط میدان باشد، افزود: برنامه‌های فرهنگی و ترویج فضای قرآنی و ایثار و شهادت در شرکت راه‌آهن به عنوان مسائل حاشیه‌ای نیست بلکه در جایگاه اصلی قرار دارد.

در ادامه جلسه مسائل و مشکلات مربوط به بازنشستگی ایثارگران و کارکنان شرکت راه‌آهن، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، سازمان هواشناسی، شرکت هواپیمایی، شرکت عمران شهرهای جدید، شرکت بازآفرینی شهری، مرکز تحقیقات راه و ساختمان و سازمان بنادر و دریانوردی و اقدامات و برنامه‌های این سازمان‌ها برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت مورد بررسی قرار گرفت.