شناسهٔ خبر: 134522 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

برگزاری همایش «حکمرانی آب با محوریت استان قم»

هواشناسی همایش علمی حکمرانی آب با محوریت بررسی وضعیت منابع و مدیریت آب در استان قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، همایش علمی حکمرانی آب با محوریت بررسی وضعیت منابع و مدیریت آب در استان قم در سالن اجتماعات دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه قم برگزار شد و جمعی از اساتید دانشگاه قم و مدیران استان قم از جمله حیدری بنی مدیرکل هواشناسی استان قم به ارائه مطالب و دیدگاه های خود راجع به موضوع آب و محیط زیست استان قم پرداختند.

مهران حیدری مدیرکل هواشناسی استان قم در توضیح کمبود آب گفت: در سال زراعی جاری بطور متوسط ۹۰.۲ میلی‌متر بارش در سطح استان به ثبت رسیده، این مقدار در این مدت در سال گذشته ۱۲۱ و در دوره آماری ۱۴۳ میلی‌متر بوده است و بر این اساس میانگین بارش سال آبی جاری استان نسبت به میانگین بلند مدت ۳۷ و نسبت سال گذشته به ۲۶ درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به شواهد رخداد تغییر اقلیم در استان به موضوع اثرات دمایی گرمایش جهانی اشاره کرد.

مدیر کل هواشناسی قم ناهنجاری‌های بارشی و اثرات و پیامدهای خشکسالی‌های مستمر و شدید را دلایل عمده افزایش رخداد و شدت گردوخاک در استان قم دانست.

حیدری در ادامه سازگاری با شرایط و کاهش اثرات ناشی از کمبود بارش را یادآور و به نقش هواشناسی در حکمرانی متعالی آب، به عنوان دستگاه پایشگر و پیش‌بینی‌‎کننده در امر تصمیم سازی و تصمیم‌گیری پرداخت.

وی اضافه کرد: در گذشته خشکسالی و سیلاب هر کدام یک روی سکه بودند ولی امروزه ما در یک سال شاهد خشکسالی و سیلاب در کنار هم هستیم که باید برای کاهش عوارض آمادگی لازم را پیدا کنیم.

لازم به ذکر است در انتهای این نشست تخصصی از جمعی مدیران استانی و صاحب نظران حوزه آب تقدیر به عمل آمد.