شناسهٔ خبر: 134609 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

با شرکت ۸۰۰ نفر در خراسان رضوی؛

همایش۳ روزه ساختمان های بلند مرتبه برگزار شد

اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی همایش ساختمان های بلند مرتبه به همت سازمان نظام مهندسی ساختمان با همکاری دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی و اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان رضوی)، وحید داعی مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در ابتدای همایش ضمن خوش آمدگویی و تشکر از متولیان برگزاری همایش خواستار تداوم اینگونه نشست ها جهت جلوگیری از خسارت ها و بروز رسانی آموخته های مهندسان شد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان اظهار داشت: شورایعالی شهرسازی معماری ایران در سال ۱۳۹۸ مصوبه ای تحت عنوان ضوابط عام بلند مرتبه سازی را ابلاغ نمود که در این مصوبه مجوز احداث هر گونه ساختمان بلند در شهرهای کشور، صرفاً محدود به شهرهای با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و در عرصه های مجاز ساختمان های بلند مرتبه اعلام گردید که می بایستی در طرح های توسعه عمران شهری پیش بینی شوند.

داعی ادامه داد: در این مصوبه ساختمان بلند، ساختمانی با ارتفاع ۲۷ متر و بیشتر یا ساختمانی که تعداد طبقات آن با احتساب همکف ۸ طبقه و بیشتر باشد یا ارتفاع بالا ترین کف طبقه قابل بهره برداری آن بیش از ۲۳ متر از تراز متوسط زمین باشد.

وی با اشاره به اینکه عرصه های بلند مرتبه سازی به شکل های پهنه و لبه در طرح های توسعه شهری تعیین می شوند، افزود : تمامی ضوابط، آیین نامه ها و مواد در راستای حفظ جان انسان ها تدوین و عمل به آن از الزامات خواهد بود.

داعی از جمله مزایای ساختمان های بلندمرتبه را کاهش هزینه‌های حمل و نقل عمومی، کاهش حجم شبکه‌های زیربنائی شهری، کاهش هزینه‌های حمل و نقل عمومی، مسافرت درون شهری کمتر، اتلاف وقت کمتر، کاهش توسعه حومه شهری، پتانسیل و امکان نورگیری طبیعی فضا و ایجاد چشم انداز شهری و کیفیت نشانه‎های مطرح و تاکید داشت: چنانچه امر ساختمان های بلندمرتبه بدون طرح و برنامه مدون صورت گیرد، می‌تواند نتایج اسف‌باری برای شهر و شهروندان به‌همراه داشته باشد.

داعی اظهار داشت: با توجه به اهمیت این ساختمانها، مطالعات عوامل زمین شناختی و ژیوتکنیکی از جمله عوامل لرزه ای، زمین لغزش، فرونشست زمین، فرو ریزش و قنوات و ... در کلیه پهنه های بلند مرتبه سازی بایستی مدنظر قرار گیرد.

وی همچنین اشاره کرد: در این ساختمان ها رعایت ضوابط مربوط به مبحث ۳ مقررات ملی ساختمان (حفاظت ساختمان در مقابل حریق) که فصل اختصاص مربوط به ساختمان های بلند مرتبه دارد حایز اهمیت زیاد می باشد.

مدیر کل راه و شهرسازی اهمیت و ضرورت توجه به این ساختمان ها با توجه به دامنه تاثیرگذاری آن، انقدر مهم و زیاد ارزیابی کرد که در خرداد ۱۴۰۱ از سوی وزارت کشور دستورالعملی جهت تشکیل کارگروه پایش این ساختمان ها تشکیل و موضوعات آن شناسایی و ارزیابی این ساختمان ها و نحوه پایدار سازی آنها در صورت وجود اشکال بایستی از سوی دستگاه های متولی بررسی و اقدامات لازم صورت پذیرد.

گفتنی است خدایی معاون عمرانی هماهنگی استانداری خراسان رضوی، مانی فر مدیر کل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان و دانشگر سرپرست دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی نیز از دیگر سخنرانان این همایش سه روزه بودند که دارای امتیاز ارتقا پایه در صلاحیت نظارت و اجرا در تمامی رشته ها و پایه ها است.