شناسهٔ خبر: 134698 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

پایانه مرزی اینچه برون آماده جابه جایی و صادرات محصولات کشاورزی است

گلستان با شروع فصل برداشت محصولات کشاورزی کار جابه جایی این محصولات از گلستان به مقصد سایر استان ها و حتی کشورهای دیگر نیز شروع شده که مقصد درون استانی برخی از این محصولات پایانه مرزی اینچه برون است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(گلستان)، فیروز آرمان پور سرپرست پایانه مرزی اینچه برون در روز جاری شاهد اعزام ناوگان صادراتی سیب زمینی به وزن حدود ۲۵ تن به مقصد قزاقستان و همچنین تخلیه بار یک تریلی به وزن حدودی ۱۳ تن سیب زمینی در محوطه پایانه مرزی اینچه برون بوده‌ابم که منتظر صادرات به خارج کشور است.

وی اظهار داشت: از زمان برداشت محصولات کشاورزی در گلستان، سیب زمینی مهمترین محصولی است که بناست به کشورهای دیگر به ویژه قزاقستان صادر شود.

وی ادامه داد: پایانه مرزی اینچه برون با حدود ۳۰ هکتار وسعت، تنها مرز رسمی کشور در استان گلستان بین ایران و ترکمنستان است که بخشی از مراودات اقتصادی, اجتماعی بین دو کشور از طریق آن انجام می شود و 55 کیلومتر تا آق‌قلا و 75 کیلومتر تا گرگان مرکز استان فاصله دارد.

آرمان پور گفت: عبور راه‌آهن بین‌المللی ایران - ترکمنستان – قزاقستان، بازارچه مرزی، تالاب‌های آلماگل و آلاگل، مشترکات فرهنگی و برنامه‌هایی که برای رونق اقتصادی و اجتماعی این منطقه دیده شده، مهمترین عامل تردد و جاذبه گردشگری به این منطقه شده و این مرز و پایانه آن را هم به یکی از مرزها و پایانه های فعال کشور تبدیل کرده است.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون نیز بالغ بر ۷۴۴۶۰ تن کالا به دنبال ۳۳۴۶ تردد از این مرز توسط ناوگان خارجی ایرانی، ترکمن، ترک و قزاق و غیره ثبت شده است.

سرپرست پایانه مرزی اینچه برون یکی از مهمترین برنامه های ارتقای این مرز را اجرای طرح جامع پایانه مرزی اینچه برون نام برد که هم اینک در حال پیگیری مجددانه مسولین استانی قرار دارد.

به گفته آرمان پور با اجرای این طرح تسهیل و رونق تردد و امکان گسترش سطح مبادلات و مراودات اقتصادی در پایانه مرزی اینچه برون به وجود می‌آید.