شناسهٔ خبر: 134957 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

پروانه تاسیس شهرک‌های مسکونی نیمه نخست امسال صادر می‌شود/جبران کمبود اراضی نهضت ملی با شهرک‌سازی در پیرامون ۶ شهر جدید

علیرضا جعفری مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اعلام اینکه پروانه تاسیس شهرک‌های جدید در نیمه نخست امسال صادر می‌شود، گفت: جبران کمبود اراضی در شهر پرند، هشتگرد، سهند، گلبهار، صدرا و بهارستان در قالب شهرک‌ها جبران می‌شود.

علیرضا جعفری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح بخشی از تکالیف آن شرکت در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید پرداخت و با یادآوری اینکه تعهد شرکت عمران شهرهای جدید احداث ۶۰۰ هزار واحد نهضت ملی در طی ۴ سال دولت سیزدهم و تکمیل یکصد هزار واحد باقیمانده مسکن مهر است در خصوص اجرای طرح نهضت ملی مسکن گفت: در حال حاضر از ۶۰۰ هزار واحد در تعهد شهرهای جدید ۲۰۰ هزار واحد وارد فاز عملیاتی و اجرایی شده است که میانگین پیشرفت فیزیکی واحدهای در حال اجرا در حدود ۱۵ درصد و آماده سازی اراضی در حدود ۵۰  درصد تخمین زده می‌شود.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید توضیح داد: با رویکردهای جدید وزارت راه و شهرسازی در ساخت مسکن که به شکل خودمالکی، واگذاری زمین به متقاضیان برای ساخت یک طبقه حیاط دار و انبوه سازی در قالب چندین واحد و با مشارکت آورده مردم و تسهیلات نهضت ملی کار ساخت و تولید مسکن در شهرهای جدید در حال انجام است.

جعفری ادامه داد: برای ساخت واحدهای مسکونی یک طبقه حیاط دار به متقاضیان در شهرهایی که زمین موجود است آماده سازی اراضی انجام شده و با ثبت نام متقاضیان و احراز شرایط آنها برای واگذاری زمین این فرصت وجود دارد که شهرهای جدید نسبت به واگذاری زمین با شرایط اعلام شده اقدام کند.

زمین برای ساخت ۵۰ هزار واحد یک طبقه حیاط دار در شهرهای جدید آماده‌سازی شد

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید توضیح داد: در قالب ۵۰ هزار واحد قطعات زمین آماده شده و برای واگذاری به متقاضیان آماده شده است.

به گفته وی، عدم توانمندی متقاضیان برای تکمیل آورده، یکی از چالش های موجود است که عملیات مسکن را با کندی مواجه کرده است.

جعفری ادامه داد: با تاکید وزیر راه و شهرسازی مقرر شد تا شهرهای جدید نسبت به تامین آورده برای جبران آورده متقاضیان اقدام کند. دراین خصوص مقرر شد تا واحدهای مسکونی آماده تحویل شود و آورده متقاضیان بعد از تکمیل پروژه تامین شود. هم اینک در حال تکمیل آورده متقاضیان از شرکت عمران شهرهای جدید هستیم تا این پروژه ها به اتمام برسد.

وی با تاکید بر اینکه اولویت شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن تولید مسکن است که به دهک های یک تا چهار مربوط است تصریح کرد: به همین دلیل به دنبال تامین آورده برای متقاضیان هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در حال حاضر در ۶ شهر پرند، هشتگرد، سهند، گلبهار، صدرا و بهارستان متقاضی برای مسکن وجود دارد که بیشتر از اراضی موجود است. به همین دلیل در حال برنامه ریزی برای زمین جایگزین هستیم که در قالب شهرک‌ها این کار دنبال خواهد شد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: در تلاش هستیم تا در نیمه نخست سال جاری پروانه تاسیس شهرک‌های جدید صادر شود و از نیمه دوم ۱۴۰۲ در شهرهایی که متقاضی انباشته وجود دارد در قالب شهرک‌های ایجاد شده عملیات ساخت مسکن را در این شهرک ها دنبال کنیم.