شناسهٔ خبر: 135077 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل استان عنوان کرد؛

نرده های بتنی جایگزین گاردریل فلزی در جاده های استان کرمان

نرده های بتنی جایگزین گاردریل فلزی در جاده های استان كرمان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان با بیان اینکه جایگزینی نرده‌های بتنی به جای نرده‌های فلزی در جاده‌ها در دستور کار قرار دارد، گفت: نرده های بتنی مسلح را جایگزین گاردریل‌های فلزی می‌کنیم و با این اقدام ایمنی جاده ها را بالا می بریم ضمن آنکه برای مقابله با سرقت، حذف گاردریل نوع ام ۲ نیز در برنامه قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(کرمان)، عراقی زاده افزود: فاصله ۲ باند اکثر جاده های استان کرمان نزدیک به هم است و به جای استفاده از گاردریل که سارقان به آنان علاقه مندند، به سمت استفاده از نیوجرسی می رویم که در این زمینه با حذف ۲ ردیف گاردریل، یک ردیف نیوجرسی می گذاریم و این کار علاوه بر اقتصادی بودن، سارقان را نیز ناکام می گذارد.

وی خاطرنشان کرد: علائم جاده ای محورهای ارتباطی بسیاری از کشورها، آهنی نیست و برخی از مناطق استوایی از درختچه های کوتاه برای کنار جاده ها استفاده کرده اند که در این زمینه می توان از تجربه سایر کشورها نیز برای حفاظت از راه ها استفاده کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان بیان کرد: متاسفانه در مواردی تابلوهای کامپوزیتی تازه نصب شده هم توسط سارقان بریده شده و زمانی که متوجه شده این تابلو از فلز نیست و هیچ ارزش ریالی ندارد آن را رها کرده و رفته است که به هر حال این تابلو هم تخریب شده است.

وی با اشاره به اینکه علایم راهنمایی و رانندگی در ایمنی رانندگان نقش بسیار مهمی دارد و با جان مردم در ارتباط است، تصریح کرد: متاسفانه در مواردی حتی دوربین‌های جاده‌ای هم به سرقت رفته است و تقریباً هر سال 10 میلیارد تومان قرارداد خسارت بابت سرقت تابلوها و علایم جاده‌ای داریم.

عراقی زاده از رسانه‌های استان درخواست کرد تا این موضوع را شفاف‌سازی کنند که این تابلوها ارزش ریالی برای سارقین ندارد پس هم وقت خودشان را هدر ندهند و هم تابلوهای نصب شده در سطح جاده‌ها را تخریب نکنند.

روشنایی جاده ها با کاهش مصرف برق

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان خاطرنشان کرد: با همکاری شرکت های دانش بنیان، ترانس برق را از حالت فلزی خارج می کنیم و در این زمینه ترانس فلزی حذف و مدار و سیستمی تعریف می شود که کار آن را انجام دهد.

عراقی زاده ابراز داشت: تعداد ترانس برق را کاهش می دهیم و در این زمینه به سمت لامپ کم مصرف رفتیم لذا به جای لامپ های زرد جاده ای، از ال ای دی استفاده می کنیم.

 وی ادامه داد: این اقدام ۵۰ درصد ترانس های موجود در محورهای برون شهری استان کرمان را حذف می کند و با تعداد کمتر، روشنایی بیشتری به جاده ها می دهد که علاوه بر صرفه جویی مصرف برق و افزایش عمر تابلوها، برای کاهش میزان سرقت نیز تاثیر دارد.

مردم سرقت تابلوها را گزارش کنند

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان گفت: مردم می توانند به صورت پیامکی از طریق شماره ۱۰۰۰۱۴۱ یا در تماس با سامانه تلفنی ۱۴۱ سرقت تابلوها و علایم راهنمایی و رانندگی را اطلاع دهند یا شماره خودرو را پیامک کنند که نیروهای ما به‌سرعت این اتفاقات را رسیدگی می‌کنند.