شناسهٔ خبر: 135235 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

سند جامع حمل و نقلی بین ایران و ترکمنستان تدوین می‌شود

ایران و ترکمنستان وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر فعال سازی توافق نامه ترانزیتی عشق آباد و تردد روزانه ۶۰۰ واگن در مرزهای سرخس و اینچه برون از تدوین سند جامع حمل و نقلی جامع بین ایران و ترکمنستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امروز ۹ خرداد, مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی کشورمان با رئیس آژانس حمل و نقل و ارتباطات وابسته به کابینه وزرای ترکمنستان در ساختمان دادمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

بذرپاش در این دیدار با اشاره به اینکه دو کشور اشتراکات فراوانی در موضوعات حمل و نقلی دارند بر تقویت روابط دو کشور تاکید کرد.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان گفت: رویکرد ما در دولت، توسعه روابط با تمامی همسایگان و از جمله ترکمنستان است.

بذرپاش ادامه داد:روزانه ۶۰۰ واگن در مرزهای سرخس و اینچه برون تردد دارند که با توجه به ظرفیت این مرزها در خصوص واگن‌ها باید به دنبال افزایش بیشتر باشیم.

عضو کابینه دولت سیزدهم بر احیای موافقت‌نامه عشق آباد تاکید کرد و گفت: پیشنهاد می شود در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان که ماه آینده در ترکمنستان برگزار می‌شود فاز اجرایی و عملیاتی موافقتنامه ترانزیتی عشق آباد با حضور کشورهای عضو پیگیری شود.

وی توضیح داد: به معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ماموریت داده می‌شود تا تدوین سند جامع همکاری و حمل و نقلی دو کشور را نهایی کند. سند تدوین شده ظرف دو هفته آینده به منظور اخذ نظرات و پیشنهادات کشور ترکمنستان ارسال خواهد شد تا در کمیسیون مشترک اقتصادی که در ترکمنستان برگزار می‌شود طرح و مورد توافق قرار بگیرد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: مشارکت بیشتر ترکمنستان در تکمیل زنجیره کریدوری شمال- جنوب به ویژه در جنوب کشور و  در حاشیه خلیج‌فارس مورد تاکید ماست. هم‌اکنون کشورهای عربی در حاشیه خلیج‌فارس سرمایه‌گذاری کرده‌اند که پیشنهاد می‌شود تا ترکمنستان نیز در این زنجیره کمک کننده باشد.

بذرپاش افزود: در حوزه حمل‌ونقل دریایی، دو کشور ایران و ترکمنستان مرزهای آبی فراوانی دارند که تسهیل در پهلوگیری کشتی‌های تجاری در بندر ترکمن‌باشی، تقویت جستجو و نجات دریایی برای شناورهای تحت پرچم ایران و افزایش سطح خدمات درخواست جمهوری اسلامی ایران است.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران  آمادگی دارد تا پذیرای سرمایه‌گذاران ترکمستانی در بنادر شمال وجنوب ایران باشد.

در این نشست همچنین تقویت همکاری هوایی بین دو کشور مورد تاکید قرار گرفت و بر رفع مشکلات روادید تاکید شد.