شناسهٔ خبر: 135241 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد؛

تخصیص هزار و ۶۰۰ تن قیر رایگان به شهرداری های استان در سال گذشته برای آسفالت معابر بافت فرسوده

بافت فرسوده مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری از نخصیص هزار و ۶۰۰ تن قیر رایگان به شهرداری های استان برای آسفالت معابر بافت فرسوده خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(چهارمحال و بختیاری)، حسینعلی مقصودی در گفتگو با خبرگزاری صداوسیمای استان گفت: در سال گذشته با انجام اقدامات مؤثر و پیگیری در کمیسیون ماده ۵ استان، محلات بافت فرسوده از ۱۶ شهر در سال ۱۴۰۰ به ۲۷ شهر افزایش و به تصویب رسید و درحال حاضر دو هزار و ۲۰۰ هکتار محدوده بافت فرسوده در کل استان وجود دارد.

وی در خصوص بهسازی و ارتقاء زیرساخت و شبکه های تأسیساتی در محلات بافت فرسوده نیز افزود: با کمک شهرداری ها و دستگاه های خدمات رسان، تاکنون ۳۵ پروژه با اعتبار به روز ۳۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای در این محلات آغاز شده و با پیشرفت فیزیکی متوسط ۷۵ درصدی در حال اجراست.

مدیرکل راه و شهرسازی استان به توزیع یک هزار و ۶۰۰ تن قیر رایگان به شهرداری های استان اشاره کرد و گفت: توزیع قیر با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال برای آسفالت معابر به مساحت ۳۰۰ هزار متر مربع تخصیص یافته است.

مقصودی اعطای تسهیلات ساخت و ساز در بافت فرسوده در اجرای تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ را از دیگر برنامه های دولت برای کمک به ارتقاء شهرنشینی در بافت های فرسوده دانست و ادامه داد: این تسهیلات با نرخ ۹ درصد می باشد و تاکنون ۱۰۲ متقاضی در قالب ۴۲۳ واحد مسکونی برای دریافت یک هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال از طریق سامانه ثبت نام و به بانک ها معرفی شده اند.

وی سیاست دیگر دولت برای احیاء بافت های فرسوده را فراهم شدن امکان واگذاری اراضی ملی به افرادی که در سالیان گذشته ساخت و ساز انجام داده اند، عنوان کرد و افزود: اراضی که تصرفی محسوب می شدند و قبل از سال ۱۳۹۴ در آن ها ساخت و ساز انجام شده بود؛ به متقاضیان واگذار و برای آن ها سند صادر می شود که در این خصوص تاکنون ۳۰۰ پرونده تشکیل شده و درحال پیگیری و انتقال سند اراضی است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان به ابلاغ بسته تشویقی ۱۹ بندی وزارت راه و شهرسازی به ادارات کل استان ها و شهرداری ها نیز اشاره کرد و گفت: در این بسته تشویقی شامل تراکم، سطح اشغال، پارکینگ و ایجاد خدمات تجاری،  امتیازات ویژه ای برای بافت های فرسوده درنظر گرفته شده است.

مقصودی همچنین از ابلاغ ۳۵۰ میلیارد ریال پروژه  از محل ماده ۳۹ ارزش افزوده برای شهرهای شهرکرد و لردگان در راستای ارتقاء وضعیت سکونت گاه های غیررسمی به فرمانداری ها خبر داد.