شناسهٔ خبر: 135403 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در نشست تخصصی تشکیل کارگروه گوگرد مطرح شد؛

ضرورت اتخاذ رویکرد فناورانه در حوزه بتن و سازه‌های بتنی، روسازی و آسفالت راه‌های مواصلاتی

نشست با هدف اجرای شعارسال جاری مبنی بر مهار تورم و رشد تولید و با هدف استفاده حداکثری ازتوان و تخصص متخصصان و استفاده ازمنابع داخلی در جهت رشد تولیدات ، نشستی تخصصی با حضورمعاون وزیر نفت، سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و جمعی از متخصصان و مدیران بخش های تخصصی وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد .

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، در راستای اجرای شعارسال جاری مبنی بر مهار تورم و رشد تولید و با هدف استفاده حداکثری ازتوان و تخصص متخصصان و استفاده ازمنابع داخلی در جهت رشد تولیدات ، نشستی تخصصی با حضورمعاون وزیر نفت، سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و جمعی از متخصصان و مدیران بخش های تخصصی وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد 

محمد مهدی حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن تبریک میلاد با سعادت علی ابن موسی الرضا (ع) با اشاره به اینکه یکی از تاکیدات وزیرراه و شهرسازی، مقوله فناورانه ترشدن فعالیتهای اجرایی این وزارتخانه است، افزود :استفاده از گوگرد به عنوان ماده ای که در علم روز در دنیا در تولید محصولات جانبی نظیر قیر، آسفالت و بتن و همچنین استفاده در مقولات کاربردی متعدددرزمینه های مختلف صنعتی، از سالها پیش از سوی متخصصان مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی مورد تحقیق و پژوهش قرار دارد و انشالله بتوانیم با همکاری وزارت نفت به عنوان تامین کننده این محصول ومرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان مرکزی که  دستورالعملهای اجرایی و تخصصی را به مجموعه و زارت راه و شهرسازی ارایه می کند و همچنین وزارت بهداشت درزمینه بررسی مسایل زیست محیطی ، بتوانیم این موضوع مهم را به نتیجه برسانیم .

حیدری خاطر نشان کرد :در حوزه بتن و سازه های بتنی و درحوزه روسازی و آسفالت به جد باید رویکرد فناورانه مورد اجرایی شدن قرار گیرد . با توجه به اعتبارات محدودی که در کشور برای نگهداری راهها وجود دارد ،چاره ای نیست جز اینکه به سمت فناوری های نوین در عرصه روسازی و در واقع بحث های زیره اصلاح شده و آسفالت لایه نازک برویم .امیدواریم این تکنولوژی جدید بتواند محصول را ارزان تر کرده و درسطح گسترده تری از از جاده های کشورمورد اجرا قرارگیردچراکه مقوله راه و نگهداری ااز آن مستقیما با رضایت مردم در ارتباط است .

حیدری با اعلام اینکه در مجموعه وزارت راه و شهرسازی به این محصول جانبی درحوزه های عمرانی نیاز وجود دارد ،اظهار داشت : باید رویکرد در نگهداری راهها عوض شود و این امرازطریق فناوری هایی است که در حال حاضر موضوع بررسی جلسه پیش رو با حضور متخصان و صاحب نظران است که با جمعبندی به موقع بین دستگاهی و تعامل چندین وزارتخانه مرتبط ، بتوانیم از این محصول جانبی در حوزه عمران و آبادانی کشور استفاده کنیم .

در ادامه این نشست تخصصی وحید رضا زیدی فرد معاون وزیرنفت در امورمهندسی و پژوهشی و فناوری با اشاره به اینکه در یکسال و نیم گذشته با توجه به رویکرد دولت مبنی برافزایش تولید با تکیه برتوان و امکانات داخلی، تشکیل کارگروه گوگرد در دستورکارقرارگرفته است ، فزود:سالانه بالغ بر ۲ میلیون تن گوگرد از طریق مجتمع های پتروشیمی تولید می شود که میزان قابل توجهی صادر می شود اما تا الان نتوانستیم در کشور استفاده کنیم . در این راستا پارک گوگرد در پالایشگاه شهید

هاشمی نژاد در سال گذشته افتتاح شد که مورد استقبال رییس جمهور قرارگرفت ودر واقع آغاز رسمی راه فناورانه دراستفاده ازگوگرد درپروژه های صنعتی وعمرانی بود.

وی خاطر نشان کرد :اکنون وقت آن است که مسئولان و دست اندرکاران به طورجدی و با بسج و استفاده از تمامی فرصتها و امکانات داخلی این مقوله را پیگیری کنند .

زیدی فرد به تهیه و تنظیم دو تفاهم نامه فیمابین وزارت نفت با وزارت راه و شهرسازی و جهادکشاورزی خبرداد و گفت :تفاهم نامه فیمابین وزارت نفت و جهاد کشاورزی امضا و نهایی شده است وانشالله با نهایی شده و امضای تفاهم نامه بین وزارت نفت و وزارت راه وشهرسازی بتوانیم با سرعت اقدامات اجرایی را آغاز کنیم .

در ادامه این نشست مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد به عنوان استانی که به صورت پایلوت از آسفالت گوگردی در بخشی از راهها و محورهای مواصلاتی خود استفاده کرده است به صورت تلفنی ارایه گزارش داده و به تشریح مسایل اجرایی این پروژه و بررسی های انجام شده در زمان بهره برداری از این راهها از نظرکیفیت و ماندگاری پرداخت .

 رستگاری در خصوص عملکرد این نوع روسازی ابراز رضایت کرد و اظهارداشت :در استان یزد در سالهای ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ آسفالت پایه گوگردی در ۲۰ کیلومتر از محورپرتردد و ترافیک اردکان به نایین اجرایی شد که از نظر ریالی درزمان اجرا،۷ الی ۸ درصد ارزان ترازآسفالت معمول تمام شد.

وی گفت :خوشبختانه با گذر سالها از اجرای این پروژه ، آسفالت سالم است ، نشست و یا قیرزدگی که دراستان یزد مرسوم است، ندارد .

وی افزود:این محدوده زیر بار ترافیک محور،عملکرد بهتری نسبت به آسفالتهای معمولی داردو اما ضروری است تیم های متخخصص برای بررسی مسایل زیست محیطی و بحثهای آلایندگی ، این بخش از جاده را که آسفالت پایه گوگردی دارد بازدید کرده و بررسی های لازم را انجام دهند و مطالعات بیشتری در این زمینه صورت گیرد.