شناسهٔ خبر: 135654 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اعلام کرد:

افزایش ظرفیت کانتینری بندر شهیدرجایی به ۸ میلیون TEU با تکمیل فاز ۳/ ارتقاء سرعت عملیات بندری و افزایش قدرت رقابتی با بنادر منطقه

حسین عباس‌نژاد مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان آخرین وضعیت تکمیل فاز ۳ بندر شهیدرجایی را تشریح کرد و گفت: تکمیل این فاز، ظرفیت کانتینری بندر شهیدرجایی را از ۶ به ۸ میلیون TEU، افزایش می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان بنادر و دریانوردی، حسین عباس‌نژاد مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با اشاره به اینکه تکمیل فاز سوم بندر شهیدرجایی امکان پهلوگیری همزمان ۳ کشتی نسل هفتم اقیانوس‌پیما با آبخور ۱۷.۵ متر و طول ۴۰۰ متر با بیش از ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU کانتینر را فراهم می‌کند، اظهار داشت: تکمیل این فاز از بندر شهیدرجایی در افزایش قدرت رقابتی بنادر کشور با بنادر رقیب منطقه نقش بسزایی دارد و سهم ایران در بازار تجارت جهانی را ارتقاء می‌دهد.

وی ادامه داد: تکمیل فاز سوم بندر شهیدرجایی با اضافه شدن حدود ۵۰ هکتار زمین و سه پست اسکله در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی همراه است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با بیان اینکه نصب تجهیزات در فاز سوم بندر شهیدرجایی، ظرفیت کانتینری این بندر را از ۶ به ۸ میلیون TEU افزایش می‌دهد، گفت: این اتفاق ظرفیت کانتینری بسیار خوبی را برای بندر شهیدرجایی ایجاد خواهد کرد که باید از ظرفیت اقتصادی آن برای کشور به بهترین شکل استفاده کنیم.

عباس‌نژاد افزود: با توجه به تجهیزات کانتینری نصب شده، از اسکله‌ها برای بارهای مختلف از جمله غلات و کالاهای اساسی و از محوطه برای کانتینرهای ترانزیتی استفاده خواهد شد، عنوان کرد: مهم‌ترین تجهیزات گنتری‌کرین است که شرایط ویژه‌ای دارد و با توجه به قیمت و زمان‌بر بودن بهره‌مندی از آن باید شاهد ظرفیت‌های تجاری جدید باشیم.

وی با تاکید بر اینکه باید بتوانیم ترانزیت کالا از کشورهای متقاضی از جمله کشورهای حوزه CIS را افزایش دهیم، خاطرنشان کرد: با توجه به علاقه‌مندی این کشورها، می‌توانیم با سرمایه‌گذاری سازمان بنادر و دریانوردی و بخش خصوصی در آینده نزدیک شاهد فعالیت یک ترمینال کانتینری مدرن و پهلوگیری کشتی‌های کانتینری با ظرفیت  ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU باشیم.

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در حال حاضر کشتی‌های با ظرفیت ۱۴ هزار و ۷۰۰ TEU در فاز ۱ و ۲ بندر شهیدرجایی پهلوگیری می‌کنند، اظهار داشت: پهلوگیری کشتی‌های کانتینری با ظرفیت  ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU موجب می‌شود شاهد تردد کشتی‌های بزرگ با ظرفیت بیشتر به بندر شهیدرجایی باشیم و اینگونه سرعت عملیات در بندر ارتقاء می‌یابد و شاهد جابجایی بیشتر و سریع‌تر کالا خواهیم بود.

عباس‌نژاد ادامه داد: همزمان با تکمیل فاز ۳ بندر شهیدرجایی، ۲ دستگاه مکنده ۳۰۰ تنی جدید با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی راه‌اندازی می‌شود و تا کشتی‌های فله‌بر بزرگ که کالاهای اساسی را حمل ‌می‌کنند با توجه به عمق خوب دریا، عملیات را انجام دهند.