شناسهٔ خبر: 135724 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

رییس سازمان امور مالیاتی خبر داد

صدور برگه تشخیص مالیاتی برای بیش از ۶۰ هزار واحد مسکونی

ببینید | نشست مشترک سازمان امور مالیاتی و وزارت راه و شهرسازی رییس سازمان امور مالیاتی با اعلام صدور برگه تشخیص مالیاتی برای بیش از ۶۰ هزار واحد توسط سازمان امور مالیاتی، گفت: مبتنی بر داده‌هایی که از سوی وزارت راه و شهرسازی به سازمان امور مالیاتی اعلام شده،این سازمان برای خانه های خالی برگه تشخیص مالیات صادر کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدهادی سبحانیان رییس سازمان امور مالیاتی در حاشیه برگزاری نشست شناسایی خانه‌های خالی و فرآیند اخذ مالیات از خانه‌های خالی در خصوص جزئیات این نشست و تصمیمات اخذ شده در خصوص آن توضیح داد: سازمان امور مالیاتی طبق قانون مکلف به اخذ مالیات از خانه‌های خالی است که امروز نیز بیش از هر زمان تحقق این هدف موردتاکید است. بر همین اساس، مبتنی بر داده‌هایی که از سوی وزارت راه و شهرسازی به سازمان امور مالیاتی اعلام شده، سازمان مالیات از خانه های خالی را در دستور کار قرار داده است.

رییس سازمان امور مالیاتی ادامه داد: بر اساس اطلاعات واصله و پالایش شده است تا به امروز بیش از ۶۰ هزار خانه خالی برگه تشخیص صادر شده است و مالکان واحدهای خالی مکلف هستند تا مالیات را پرداخت کنند. همچنین اگر مالکان نسبت به برگ تشخیص مالیات، اعتراضی داشته باشند برای حل مشکلات خود به شعبه‌های حل اختلاف مراجعه خواهند کرد. با اعلام نتیجه قطعی از سوی شوراهای حل اختلاف حقوق حقه دولت در این مورد اجرا خواهد شد.

سبحانیان افزود: مرجع رسمی اعلام خانه های خالی وزارت راه و شهرسازی است. آمار اولیه اعلام شده در حدود ۵۷۰ هزار خانه خالی بود که بعد از اطلاعی که به مردم داده شد نسبت به ثبت اطلاعات ملکی خود در سامانه ملی املاک و اسکان اقدام کردند و با این پالایش ها تعداد واحدهای مسکونی خالی اصلاح شد و هم اکنون بیش از ۶۰ هزار واحد خالی شناسایی شده پالایش شده و مورد وثوق دو طرف است که مطابق با قانون اخذ مالیات از این خانه‌ها اجرا خواهد شد.

وی گفت: ۶۰ هزار واحد خالی شناسایی شده مواردی است که مالکان آنها بیش از ۲ واحد خانه خالی در مالکیت خود دارند. صدور برگه مالیاتی برای مالکانی که بیش از یک واحد مسکونی خالی دارند در اولویت قرار دارد و پس از ان برای مالکان یک واحد مسکونی خالی هم پیامک ارسال خواهد شد و سپس برگه تشخیص مالیاتی صادر خواهد شد.

رییس سازمان امور مالیاتی در خصوص اخذ مالیات از بانک‌هایی که تعداد خانه‌های خالی یکصد و بعضا بیش از این تعداد را دارند گفت: بانک‌ها در اولویت رسیدگی قرار دارند. برای تمام بانک‌های دارای خانه خالی برگه مطالبه مالیاتی صادر شده است و مانند هر رویه دیگری حق اعتراض را دارند.

سبحانیان در خصوص اخذ مالیات از بانک‌هایی که به تعهد خود برای پرداخت سالانه ۲۰ درصد تسهیلات به بخش مسکن نیز گفت: دریافت مالیات روال قانونی دارد که در حال طی شدن است. با توجه به اعتراض بانک ها در خصوص برگ تشخیص مالیاتی موارد در شوراهای حل اختلاف در دست رسیدگی قرار دارد.