شناسهٔ خبر: 135824 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون ساخت وتوسعه راه آهن بنادر و فرودگاه‌ها:

راه آهن بستان آباد-خاوران یک پروژه صد در صد داخلی است

خطیبی معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل راه آهن بستان آباد- خاوران را نقطه عطفی از نظر طراحی و اجرا در بومی سازی و استفاده از تولیدات داخلی در احداث شبکه ریلی دانست و گفت: برای اولین بار تمامی ادوات زیرسازی و روسازی استفاده شده در این مسیر تولید داخل است که موجب کاهش ۶۰ درصد از هزینه ها شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس خطیبی معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در آستانه بهره برداری از راه آهن بستان آباد- خاوران شیوه اجرای این خط آهن را در بسیاری از جنبه ها برای اولین بار با استفاده از توان و تخصصی بومی مثال زدنی دانست و گفت:‌ راه آهن بستان آباد-خاوران از نظر شیوه اجرایی با تاکید بر کیفی بودن روش‌ها و همچنین از نظر توجه به حمل و نقل ترکیبی، سهولت دسترسی و کاهش زمان سفر یکی از طرح های ریلی مهم کشور محسوب می شود.

وی اظهار کرد: راه آهن بستان آباد-خاوران اولین مسیر ریلی کشور است که از ابتدا دو خطه طراحی و اجرا شده است و احداث بزرگترین تونل دوخطه ریلی کشور در این محور به طول ۳ کیلومتر و بزرگترین پل قوسی دو خطه ریلی کشور به طول یک کیلومتر با ۲۰ دهانه ۵۰ متری و با ارتفاع ۴۰ متری ستون ها از ویژگی های بارز این خط آهن است.

معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها استفاده از قالب لغزنده در عرشه پل های بزرگ را از دیگر اقدامات ویژه این مسیر ریلی اعلام کرد و گفت: استفاده از ابزار دقیق برای پایش رفتار زمین شناسی حین حفاری تونل ها نیز یکی دیگر از موارد قابل اشاره در اجرای این مسیر ریلی است که ضمن افزایش دقت در اجرا، ایمنی کار را نیز افزایش می دهد و موجب شده است هیچ حادثه ای برای کارگران حین اجرا روی ندهد.

خطیبی همچنین از بهره مندی از توان و تخصص مهندسان ایرانی با استفاده از تولیدات داخلی در راه آهن بستان آباد-خاوران خبر داد و گفت: برای اولین بار تمامی ادوات زیرسازی و روسازی استفاده شده در این مسیر ریلی از جمله بالشتک‌های بزرگ مقیاس تولید داخل است که موجب کاهش ۶۰ درصد از هزینه ها در این بخش نسبت به گذشته شده است.

وی در ادامه اعلام کرد: تمامی ورق های خاص به کار رفته در عرشه پل های مسیر نیز تولید داخل و ساخت کارخانه اکسین اهواز است که پیش از این تماما وارداتی بوده است.

خطیبی راه آهن بستان آباد-خاوران را نقطه عطف انعقاد تفاهم نامه با شرکت ذوب آهن اصفهان برای خط تولید ریل ملی دانست و اظهار داشت: تمامی ریل به کار رفته در این مسیر و کلیه تراورس ها تولید داخل است به نحوی که می توان گفت این پروژه موجب شکستن سدهای بسیاری برای رسیدن به خودکفایی در ساخت خطوط ریلی کشور است.

معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها همچنین طراحی و اجرای این مسیر ریلی را آماده برقی شدن اعلام کرد و گفت: طراحی مسیر و نوع اجرای تونل ها و گالری ها به نحوی است که امکان برقی شدن مسیر وجود دارد.

به گزارش شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، وی با تاکید بر توجه به حمل و نقل ترکیبی در راه آهن بستان آباد-خاوران ادامه داد: پیش بینی جانمایی و امکان احداث ایستگاه مشترک در خاوران با قطار درون شهری از دیگر امکانات این مسیر ریلی است که باز هم برای اولین بار در حین احداث این موضوع مورد توجه قرار گرفته و لحاظ شده است.