شناسهٔ خبر: 135888 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

از سوی وزیر راه و شهرسازی انجام شد؛

معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری خارجی به فعالان دیپلماسی در حوزه‌های راه و شهرسازی

وزیر _ مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به معرفی ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی به فعالان دیپلماسی در حوزه‌های ریلی، جاده‌ای، مسکن، بنادر و هواپیمایی و فرودگاهی پرداخت و گفت: پذیرای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در حوزه‌های مختلف مرتبط با وزارت راه و شهرسازی هستیم.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی امروز شنبه ششم خردادماه در نشست دیپلماسی اقتصادی که طی همایش «روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در دولت سیزدهم» در وزارت امور خارجه برگزار شد، به معرفی ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف فعالیت وزارت راه و شهرسازی از جمله کریدورهای اصلی ریلی و جاده‌ای، بنادر و ناوگان هوایی و فرودگاه‌ها پرداخت.

وزیر راه و شهرسازی فعالان حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی را تسهیلگران توسعه اقتصادی کشور دانست و گفت: در کمیسیون‌های مشترک با کمک فعالان این حوزه فعالیت‌های مهمی در حال انجام است.

بذرپاش کریدورهای اصلی کشور را یکی از فرصت‌های مهم برای سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی دانست و افزود: محور ریلی رشت_ آستارا به عنوان حلقه مفقوده کریدور شمال به جنوب بوده و تکمیل آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: تکمیل کریدور شرقی شمال_ جنوب با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری از اولویت بالایی برخوردار است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این کریدور با ترانزیت و جذب بار هویت می‌یابد، افزود: برای افزایش ظرفیت‌ بار این کریدور باید چابهار را توسعه دهیم.

بذرپاش به سرمایه‌گذاری روسیه در محور رشت_ آستارا اظهار کرد: ایران توانایی تکمیل این کریدور را داشت اما امتیاز مشارکت روسیه در این محور آن است که می‌توان حجم بالای بار را نیز جذب این محور کرد.

وی در ادامه به کریدور مرکزی شمال به جنوب اشاره کرد و توضیح داد: این کریدور از بندرعباس آغاز شده و به رشت می‌رود، حدود ۶۴ درصد این کریدور دوخطه و ۳۶ درصد آن یک خطه است و با دوخطه شدن این مسیر می توان ظرفیت حمل بار را تا ۹۰ درصد افزایش داد.

وی در ادامه به کریدور شمال جنوب که از بندر امام خمینی(ره) آغاز شده و تا مرز بازرگان ادامه دارد، اشاره کرد و گفت: این محور برای حمل بار بسیار مناسب است چرا که هم مسافت را کوتاه‌تر می‌کند و ه مزمان را بسیار کاهش می‌دهد، بنابراین ظرفیت بالایی برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی دارد.

بذرپاش خاطرنشان کرد: کریدور مربوط به مرزهای شمالی از جمله سرخس و اینچه برون و مرزهای دریایی و به نوعی زنجیره مرزی تقریباً کامل است و در حال حاضر حدود ۱۲ میلیون تن ظرفیت حمل بار دارد.

وزیر راه و شهرسازی درباره خط ریلی شلمچه_ بصره توضیح داد: یکی از محورهای مذاکره ایران و عراق همین خط ریلی است که کشور عراق نیز برای تکمیل آن ابراز تمایل کرده است و در حال حاضر مقرر شده که دولت عراق زمین را برای مین روبی تحویل ایران دهد.

وی با بیان اینکه مذاکرات در این خصوص به نقطه مطلوبی رسیده افزود: عملیات اجرایی آغاز شده و زمان‌ بندی یک و نیم الی ۲ سال برای آن در نظر گرفته شده است.

بذرپاش در ادامه به ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در بنادر کشور اشاره کرد و گفت: همه بنادر ایران از امیرآباد تا انزلی در شمال و از چابهار تا بندر امام خمینی(ره) در جنوب قابلیت حضور سرمایه‌گذاران را داشته و جذابیت بالایی برای سرمایه گذاری دارند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: به هر نحوی که شده از ظرفیت کشورهای حاشیه خلیج فارس چه در پسکرانه‌ها و چه در عملیات بنادری استفاده خواهیم کرد.

وی در ادامه به ظرفیت‌های حوزه هوایی و فرودگاهی برای سرمایه گذاری کشورهای خارجی اشاره کرد و گفت: با وجود همه محدودیت‌های خطوط هوایی، تعداد هواپیماها  از طرق مختلف تعمیرات و  خرید ناوگان افزایش یافته است.

بذرپاش تاکید کرد: صنعت هوایی یک صنعت تحریم صد در صدی است ولی تاکنون با رشد قابل توجهی همراه شده است و در حال حاضر ۵۰۰ پرواز را به یک هزار پرواز رسانده‌ایم.

بذرپاش گفت: یکی از بخش‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری در حوزه فرودگاهی است و در حال حاضر قرارداد برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در فرودگاه امام خمینی(ره) تقریبا نهایی شده و در حال حاضر آمادگی توسعه فرودگاه‌ها به طرق مختلف وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: جذابیت سرمایه‌گذاری در جاده‌های مرزی بالاست و در حال حاضر پروژه‌هایی برای ساخت پایانه‌های مرزی در دست اجراست.

وی افزود: همچنین برای کاهش تعرفه ورود و ‌خروج کامیون‌ها در پایانه‌های مرزی کاملا آمادگی داشته و درخواست بسیاری از کشورها در این خصوص را امضا کرده‌ایم.