شناسهٔ خبر: 135923 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

کاهش چهار ساعته زمان سفر با صرفه جویی ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت با راه انداری راه آهن بستان آباد-خاوران

وزیر _ مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی از کاهش چهار ساعته زمان سفر با صرفه جویی ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت با راه انداری راه آهن بستان آباد-خاوران خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی امروز در گفت‌وگو زنده در بخش خبری ساعت ۱۴ درباره افتتاح راه آهن بستان آباد-خاوران بیان کرد: در سفر اول ریاست محترم جمهور به استان آذربایجان شرقی این قول داده شد که این بخش بستان آباد به تبریز که بیش از دو دهه معطل مانده بود، به بهره‌برداری برسد.

کاهش چهار ساعته زمان سفر با صرفه جویی حدود ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: این پروژه حدود ۱۱۴ کیلومتر طول مسیر تبریز به میانه را کوتاه کرده و حدود ۴ ساعت مسافت تبریز به تهران را کم کرده است.

وی افزود: این کاهش مسافت، صرفه جویی سوختی حدود ۱۰۰ میلیون لیتر در سال یعنی معادل مصرف یک روز بنزین کشور را به همراه دارد.

بذرپاش خاطر نشان کرد: در این پروژه حدود ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شد البته ارزش روز پروژه بیش از ۶ هزار میلیارد تومان است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: تمامی ریل ها و تراورس‌های به کار رفته در خط آهن بستان آباد - خاوران تولید داخل است.

وی ادامه داد: این اولین خط ریلی است که از اساس دو خطه طراحی شده و در نوع خود بی نظیر است.

به گفته بذرپاش در این پروژه نزدیک به ۳ کیلومتر تونل و بیش از دو کیلومتر پل‌های بزرگ طراحی و استفاده شده و به عنوان یک خط ریلی سبز معروف است یعنی تقریبا هیچ آسیبی به محیط زیست نزده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در راستای تکمیل زنجیره کریدوری شرق به غرب که از سرخس آغاز و از مرزهای غربی کشور خارج می‌شود، این خط ریلی یک قطعه از کریدور شرق به غرب کشور است که در راستای تکمیل زنجیره‌های کریدوری برای ما قابل اهمیت است.

وی تصریح کرد: از امروز با حضور ریاست محترم جمهور اولین مسافرگیری این مسیر انجام شد و خانواده معظم شهدا و جانبازان عزیز به مقصد مشهد مقدس از این قطار استفاده کردند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: از همین امشب عملیات بلیت فروشی هم انجام شده و عملا هر شب یک قطار به سمت تهران حرکت می‌کند.

بیش از ۱۱ هزار مسکن تحویل مردم آذربایجان شرقی شد

وی درباره طرح‌های افتتاح شده در بخش مسکن استان آذربایجان شرقی گفت: امروز بیش از ۱۱ هزار مسکن تحویل مردم عزیز شد بخشی از آن‌ها مسکن‌های روستایی بود و بخشی مسکن‌هایی بود که در شهر جدید سهند به صورت خودمالکی به بهره‌برداری رسید.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حوزه مسکن پیشرفت خوبی در استان داریم، افزود: همین امروز در راستای الحاق زمین‌های جدید به شهر تصمیمات جدیدی گرفته شد کلنگ زنی‌های جدیدی برای الحاق به زمین شهری و آغاز عملیات زیرسازی آغاز شد.

بذرپاش با اشاره به اینکه یکی از درخواست‌های اهالی شهرهای جدید در نظر گرفتن تمهیداتی برای اشتغال و کارآفرینی است، گفت: یک مرکز اشتغال و کارآفرینی در خدمت همه آحاد به ویژه بانوان و جوانان این شهر تعبیه شد.

وی ادامه داد: امروز بازدید مفصلی هم از این مرکز داشتیم و با صندوق کارآفرینی امید و وزارت تعاون هم هماهنگی لازم به عمل آمد که وام ارزان قیمت ۴ درصد در اختیار جوانان این بخش قرار بگیرد که ان شاالله در بخش اشتغال هم رونق خوبی در این شهرهای جدید از این به بعد شاهد باشیم.