شناسهٔ خبر: 135983 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه حمل‌ونقل و زیربناهای کشور:

راه‌آهن میانه-بستان آباد-تبریز حمل‌ونقل شمال غرب را متحول می‌کند

خادمی مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با بیان اینکه راه‌آهن میانه-بستان آباد-تبریز تحولی در شمال غرب کشور و استان آذربایجان شرقی ایجاد می‌کند، هدف اصلی آن را تغییر مود حمل‌ونقل از جاده‌ای به ریلی دانست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خیراله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور در گفت‌وگوی ویژه خبری در خصوص راه آهن میانه-بستان آباد-تبریز توضیح داد: این راه آهن تحولی در شمال غرب کشور و استان آذربایجان شرقی ایجاد می کند و راه اندازی آن در راستای تغییر مود حمل و نقلی از جاده ای به ریلی و همچنین به منظور اصلاح محور ریلی تهران-تبریز بوده است.

خادمی خاطر نشان کرد: این مسیر میان بر و ۱۱۴ کیلومتر کمتر از مسیر قبلی بوده و در این مسیر کلیه زیرساحت ها دو خطه است.

وی افزود: راه‌آهن بستان آباد_ خاوران اولین مسیر ریلی است که با ریل ملی تامین شده است.

خادمی در خصوص راه آهن یزد-اقلید و افتتاح آن در سال ۱۴۰۰ گفت: برخی ایستگاه های مسیر این خط ریلی ساخته نشده بود اما امکان اینکه برای حمل بار از این مسیر استفاده شود وجود داشت. 

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل خاطر نشان کرد: بنابراین افتتاح صورت گرفت و مقرر شد طی ۶ ماه کارهای باقیمانده با تامین منابع اعتباری انجام شود اما تامین بودجه در زمان مشخص انجام نشد.

خادمی درباره وضعیت کنونی این خط آهن توضیح داد: سال گذشته سیل سنگینی در منطقه رخ داد که به بخشی از این مسیر ریلی اشکالاتی وارد شد. تا پایان ۱۴۰۱ برنامه داشتیم این پروژه تمام شود بخشی از منابع در اختیار گرفت.

وی افزود: این خط ریلی الان آماده است اما ایستگاه ها تکمیل نشده است. 

خادمی تاکید کرد: عمده این خط برای حمل بار است چون معادن زیادی در مسیر قرار دارد و تاکید رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی بر تکمیل این طرح است.

در ادامه سید میعاد صالحی، مدیر عامل شرکت راه‌آهن نیز در این برنامه درباره علت اینکه خط آهن یزد- اقلید افتتاح شد اما مورد بهره برداری قرار نگرفت، اظهار کرد: خط آهن یزد- اقلید  دارای نواقصی بود و البته محدودیت بودجه ای هم داشته است. 

صالحی ادامه داد: در دولت سیزدهم تاکید شده که نواقص موجود برطرف شود بخشی رفع شده و بخشی در حال رفع است و وقتی پروژه کامل شد مسافرگیری می‌شود. 

وی تاکید کرد: ما افتتاح نمایشی نداریم وقتی افتتاح شد باید مردم بتوانند بلافاصله از آن بهره مند شوند.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن همچنین درباره خط ریلی میانه_بستان آباد_ تبریز گفت: افتتاح راه آهن میانه-بستان آباد-تبریز طوری بوده که خط زیر بار آمده و ساعت ۲۲:۱۵ اولین قطار در این مسر حرکت کرد.

وی گفت: در جهت رفاه حال مسافران بهترین ساعت برای این مسیر انتخاب شده که حرکت از تهران ۲۲:۱۵ است و ۸ صبح به تبریز می رسد.  اولین قطار حرکت کرده و تا جایی که اطلاع دارم صندلی های زیادی پر شده بود.

صالحی بیان کرد: قیمت بلیت این قطار در جهت رفاه حال مردم تبریز و بستان آباد همان نرخ بلیت مسیر قبلی است.

وی افزود: در تمام مسیر و ایستگاه ها رعایت معماری ایرانی اسلامی جایگاه ها جزو الزامات ما بوده است.