شناسهٔ خبر: 136048 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به اثرات طوفان گرمسیری بر سواحل جنوب

دریای طوفانی کشتی معاون توسعه پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی سازمان هواشناسی گفت: آخرین تصاویر ماهواره‌های هواشناسی نشان می‌دهد مسیر حرکت طوفان گرمسیری «بی‌پارجوی» به سمت شمال شرق دریای عرب منحرف شده و می‌تواند موجب تلاطم در سواحل جنوب ایران شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بهزاد لایقی معاون توسعه پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی سازمان هواشناسی آخرین خروجی مدل های جوی و تحلیل تصاویر ماهواره نشان می دهد طوفان گرمسیری «بی‌پارجوی» به سمت شمال شرق دریای عرب منحرف شده و این طوفان می تواند ۲ مسیر را طی کند یکی مسیر شمال شرق و دیگری شمال غرب است.

وی افزود: اگر مسیر شمال-شرق را طی کند وارد محدوده ای در مرز کشورهای هند و پاکستان می شود و اگر مسیر حرکت به سمت شمال غرب انحراف داشته باشد، پیش بینی می شود طوفان در روز های آینده به سمت دریای عمان و سواحل پاکستان حرکت کند.

معاون توسعه پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی سازمان هواشناسی گفت: طوفان در هر دو حالت بر سواحل و فراسواحل جنوب کشور تاثیرگذار است به طوری که در صورت ادامه حرکت شمال شرق سو، بیشترین تاثیر بر روی فرا ساحل استان سیستان و بلوچستان خواهد بود و امواج دور «آ»ی سامانه طوفان در سواحل و فراسواحل دریای عمان بین ۲.۵ تا ۳.۵ متر خواهد بود.

لایقی ادامه داد: اما در صورت انحراف مسیر طوفان به سمت شمال غرب، طوفان وارد دریای عمان شده و پیش بینی می‌شود آب های ایران هم تحت تاثیر امواج دور«آ» ناشی از آن قرار گیرد و ارتفاع موج در فراسواحل و سواحل استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان به ۳.۵ تا ۴.۵ متر برسد.

معاون توسعه پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی سازمان هواشناسی اظهار کرد: در صورت رخداد سناریوی شماره ۲ پیش بینی می شود از عصر دوشنبه شاهد افزایش ارتفاع امواج در سواحل جنوب کشور باشیم به طوریکه تخمین زده می شود امواج با ارتفاع ۳.۵ تا ۴.۵ متر در شرق دریای عمان و امواج ۲تا ۳ متر در غرب دریای عمان رخ دهد.

وی افزود: این شرایط سبب شد تا سازمان هواشناسی کشور هشدار سطح نارنجی برای سواحل و فراسواحل دریای عمان و خلیج فارس برای روزهای ۱۹ تا ۲۶ خرداد صادر کند.

به گزارش سازمان هواشناسی کشور، لایقی گفت: توصیه می شود در این مدت از فعالیت های دریایی از جمله شنا، غواصی، صیادی، تردد شناورهای سبک و سنگین و فعالیت های فراساحلی در محدوده و منطقه فعالیت توفان گرمسیری «بی‌پارجوی» خودداری شود و اخبار و پیش بینی و هشدار های سازمان هواشناسی در این مدت پیگیری شود.