شناسهٔ خبر: 136057 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سرعت تندباد ۱۸ خرداد تهران چقدر بود؟

باد طوفان توفان وزش باد بیشینه سرعت تندباد لحظه‌ای ۱۸ خرداد در پایتخت به ۲۸ متر بر ثانیه معادل ۱۰۱ کیلومتر بر ساعت رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، داده‌های ایستگاه هواشناسی تهران نشان می‌دهد که بیشینه سرعت تندباد لحظه ای ۱۸ خرداد در پایتخت ۲۸ متر بر ثانیه معادل ۱۰۱ کیلومتر بر ساعت بوده است.

این باد لحظه ای شدید سبب خیزش گردوخاک و کاهش شعاع دید افقی به حدود ۱۲۰۰ متر شد و موجب شد تا شاخص لحظه ای کیفیت هوای پایتخت به ۲۶۰ واحد (بسیار ناسالم) قرار گیرد.

علاوه بر این ۱۸ خرداد یک تندباد لحظه ای در فرودگاه امام خمینی(ره) تهران نیز روی داد که در همان لحظات ابتدایی به طوفان شدید گردوخاک تبدیل شد و شعاع دید افقی را در این منطقه به ۵۰۰ متر کاهش داد.

وزش این تندبادها در اثر همرفت شدید هوا در شرایط بسیار ناپایدار جو رخ می دهد که ابرهای کومولونیمبوس توسعه یافته می‌تواند عامل بروز یا تشدید این شرایط شود.

این ابرها در لحظه وقوع تندباد لحظه ای ۱۸ خرداد بیش از ۶۰ درصد از آسمان پایتخت را فرا گرفته بود.

ابرهای کومولونیمبوس مرتفع ترین ابرهای اتمسفر زمین هستند که ارتفاع کف تا قله آن گاهی به بیش از ۱۱ هزار متر نیز می رسد. این ابرها خطرناک ترین ابر در هوانوردی و فرایند پرواز هواپیما نیز به شمار می‌رود.