شناسهٔ خبر: 136080 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

فعالیت باد های ۱۲۰ روزه در وسیع‌ترین پهنه بادی کشور

وزش باد مدیر کل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان گفت: فعالیت بادهای ۱۲۰ روزه سیستان از اواخر اردیبهشت ماه آغاز و گاهی تا نیمه مهرماه ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محسن حیدری مدیر کل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه فعالیت بادهای ۱۲۰ روزه سیستان از اواخر اردیبهشت ماه آغاز و گاهی تا نیمه مهرماه ادامه دارد، افزود: وزش بادهای ۱۲۰روزه در نتیجه تشکیل سیستم پرفشار در شمال شرق دریای خزر و شکل گیری یک سیستم کم فشار در بیابان‌های شرق ایران و غرب افغانستان ایجاد می‌شود.

وی افزود: ویژگی‌های توپوگرافی نوار غرب افغانستان و شرق ایران در شکل گیری این پهنه بادی وسیع تأثیر زیادی دارد به طوریکه این شرایط سبب شد تا هسته وزش بادهای شدید آن به صورت کانالی از شمال شرق به جنوب شرق ایران جریان یابد. این شرایط با وجود دشت بودن منطقه، نبود عوارض طبیعی مانند کوه و شیب ملایم زمین سبب می شود تا وزش این بادها منطقه سیستان را به یک کانون مملو از بحران های اقلیمی تبدیل کنند.

حیدری خاطر نشان کرد: به طور کلی با توجه خشکسالی های مکرر و کاهش منابع آبی منطقه بیشتر اثرات این بادها منفی بوده و به عنوان یکی از عوامل محدود کننده زندگی محسوب می شود، اما کاهش دمای هوا در فصل گرم سال و مزیت های مناسب در استحصال برق از نیروی باد از جنبه های مثبت محیطی این بادها هستند.

وی گفت: طبق پیش بینی های انجام شده نشان می دهد فصل مونسون در استان با تاخیر شروع خواهد شد و بارش های تابستانه مونسون کمتر از نرمال خواهد بود و با توجه به خشکیدگی تالاب هامون با شروع وزش باد خیزش گردوغبار را در منطقه شاهد خواهیم بود.

حیدری افزود:تعداد روزهای با سرعت باد بیشتر و مساوی ۵۴کیلومتر در سال ۱۴۰۱برای منطقه سیستان ۲۱۰روز بوده که نسبت به سال ۱۴۰۰، ۱۶روز کاهش و نسبت به بلند مدت ۹۲ روز افزایش را داشته است.