شناسهٔ خبر: 136105 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

رهاوردهای سیزدهمین سفر استانی وزیر راه و شهرسازی

وزیر لودر وزیر راه و شهرسازی در سیزدهمین سفر خود از آغاز به دست گرفتن سکان وزارت راه و شهرسازی، به استان آذربایجان شرقی رفت تا پروژه‌های زیربنایی این استان را افتتاح کرده و از نزدیک در جریان میزان پیشرفت طرح‌ها قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در جریان سومین سفر استانی خود طی ۳ ماه ابتدایی سال جاری به استان آذربایجان شرقی رفت و تعدادی از پروژه‌های زیربنایی این استان را در حوزه حمل و نقل، مسکن و شهرهای جدید افتتاح کرد.

وزیر راه و شهرسازی را که همزمان با سفر رئیس جمهور عازم تبریز شده بود، مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، مدیر عامل شرکت راه‌آهن، سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و ... همراهی می‌کردند.

بذرپاش در بدو ورود خود به فرودگاه شهید مدنی تبریز، مورد استقبال مدیران استانی از جمله امیر بخشی زاده مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی قرار گرفت و به بازدید از بخش‌های مختلف این فرودگاه پرداخت. 

حضور در میدان؛ این بار آذربایجان شرقی

افتتاح راه‌آهن بستان آباد-خاوران

راه‌آهن بستان آباد-خاوران مهم‌ترین پروژه‌ای بود که در این سفر با حضور رئیس جمهور و توسط وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری رسید.

این مسیر ۴۴ کیلومتری بخشی از راه‌آهن دوخطه میانه- بستان‌آباد- خاوران بوده و با اعتبار ۳ هزار میلیارد تومان طراحی و اجرا شده و ارزش روز آن بیش از ۶ هزار میلیارد تومان است.

راه‌آهن دوخطه میانه- بستان‌آباد- خاوران به طول ۲۰۳ کیلومتر در ۱۰ قطعه با هدف کاهش مسیر ریلی از شمال غرب به مرکز کشور طراحی و اجرا شده که حدفاصل میانه تا بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر در سال های گذشته ساخته شده است.

با افتتاح مسیر بستان آباد- خاوران و ایستگاه راه آهن خاوران این محور به ویژه در بخش مسافری از منطقه خاوران شهر تبریز تا تهران آماده بهره برداری است.

حضور در میدان؛ این بار آذربایجان شرقی

مسیر ریلی تهران تا تبریز ۱۱۴ کیلومتر کوتاهتر شد

وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح این خط ریلی گفت: با بهره‌برداری از پروژه راه‌آهن میانه-بستان‌آباد- خاوران مسیر تهران تا تبریز ۱۱۴ کیلومتر کوتاه تر می شود.

وی افزود: راه‌آهن دوخطه میانه-بستان‌آباد-تبریز از ایستگاه میانه واقع در مسیر راه‌آهن تهران-تبریز شروع شده و با گذر از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای، بستان‌آباد و باسمنج واقع در مسیر خود، به ایستگاه موجود تبریز متصل می‌شود.

به گفته بذرپاش راه‌آهن تبریز-میانه به عنوان حلقه مفقوده اتصال راه‌آهن سراسری به راه‌آهن شمال‌غرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور می‌شود.

احداث راه‌آهن تبریز-بستان‌آباد-میانه از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین پروژه‌های حمل و نقل کشور و آذربایجان‌شرقی است که عملیات احداث آن، برای تسهیل در رفت و آمد مردم و جابه‌جایی حجم قابل توجهی کالا از سال ۱۳۷۹ آغاز شد و پس از ۲۲ سال وقفه سرانجام با همت دولت مردمی تکمیل و با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید.

حضور در میدان؛ این بار آذربایجان شرقی

صرفه جویی ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت با راه انداری راه آهن بستان آباد-خاوران

وزیر راه و شهرسازی در خصوص مزایای این راه‌آهن توضیح داد: راه آهن بستان آباد-خاوران حدود ۱۱۴ کیلومتر طول مسیر تبریز به میانه را کوتاه کرده است و همین طور حدود ۴ ساعت مسافت تبریز  به تهران را کم کرده است و این کاهش مسافت، صرفه جویی سوختی حدود ۱۰۰ میلیون لیتر در سال یعنی معادل مصرف یک روز بنزین کشور را به همراه دارد.

بذرپاش اظهار کرد: این پروژه حدود ۱۱۴ کیلومتر طول مسیر تبریز به میانه را کوتاه کرده است و همین طور حدود ۴ ساعت مسافت تبریز  به تهران را کم کرده است.

وی افزود: این کاهش مسافت، صرفه جویی سوختی حدود ۱۰۰ میلیون لیتر در سال یعنی معادل مصرف یک روز بنزین کشور را به همراه دارد.

حضور در میدان؛ این بار آذربایجان شرقی

رشد شتابان پروژه‌های حمل‌ونقل با وجود محدودیت منابع

وزیر راه‌ و شهرسازی در ادامه سخنان خود به اهمیت حوزه حمل و نقل و نقش آن در اقتصاد کشور اشاره کرد.

بذرپاش توسعه حمل‌ونقل به ویژه حمل‌ونقل ریلی را لازمه توسعه کشور دانست و گفت: با وجود محدودیت منابع شاهد رشد شتابان پروژه‌های حمل‌ونقلی در کشور هستیم.

وی با اشاره به موقعیت ژئوپولتیک ایران در حوزه حمل‌ونقل نیز افزود: توسعه زیرساخت‌ها بدون توسعه حمل‌ونقل ریلی امکان پذیر نیست از این رو سیاست توسعه زیر ساخت های حمل و نقل از اولویت های وزارت خانه است.

بذرپاش در ادامه به ابراز تمایل کشورها برای مشارکت در تکمیل کریدورها و زنجیره‌های حمل و نقلی اشاره کرد و گفت: تکمیل این کریدورها و استفاده از ظرفیت‌های ارزآوری آن‌ها ثروت آفرینی بیشتری  از نفت به ویژه برای آینده سرزمین و فرزندان ما به دنبال خواهد داشت.

حضور در میدان؛ این بار آذربایجان شرقی

افتتاح ۱۱ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی در استان آذربایجان شرقی

در ادامه این سفر با حضور وزیر راه و شهرسازی در شهر جدید سهند آذربایجان شرقی به طور همزمان ۱۱ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی روستایی و شهری و مرکز کارآفرینی شهر جدید سهند افتتاح شد.

بذرپاش در آیین افتتاح  ۱۱ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی با بیان اینکه دولت و وزارت راه و شهرسازی اهتمام ویژه برای ساخت مسکن و تامین خانه برای مردم دارد، افزود: در کل مساکن مهر طی سال‌های گذشته ۸ هزار هکتار زمین تامین شد اما تا امروز بیش از ۳۲ هزار هکتار یعنی تقریبا ۴ برابر مسکن مهر زمین برای نهضت ملی مسکن تامین شده است.

وی با بیان اینکه سیاست وزارت راه و شهرسازی ساخت واحدهای مسکونی یک طبقه و ویلایی برای سازگاری با فرهنگ ایرانی است، افزود: ۴۰۰ هزار متقاضی، زمین برای ساخت خانه ویلایی تا پایان سال دریافت خواهند کرد.

بذرپاش در ادامه سخنان خود سیاست دیگر در نهضت ملی مسکن را شهرک سازی دانست و گفت: ساخت شهرک در ۵۰ نقطه از کشور هدفگذاری شده و از سرمایه‌گذاران دعوت می‌شود در این فرایند مشارکت کنند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: تا پایان سال بیش از ۷۰ هزار واحد مسکن مهر را تکمیل کرده و تحویل مردم خواهیم داد.

حضور در میدان؛ این بار آذربایجان شرقی

آغاز عملیات اجرایی شهرک اندیشه و افتتاح سایت ۳۹ هکتاری برای ساخت ۳ هزار و ۵۵۵ واحد مسکونی

سایت ۳۹ هکتاری با ظرفیت احداث ۳ هزار و ۵۵۵ واحد مسکونی از دیگر طرح‌هایی بود که با حضور وزیر راه و شهرسازی در شهرک اندیشه استان آذربایجان شرقی افتتاح شد.

همزمان عملیات اجرایی شهرک اندیشه در استان آذربایجان شرقی نیز آغاز شد.

پروژه شهرک اندیشه تبریز(اراضی لاله) دارای ۳۹۸ قطعه با ظرفیت ۳ هزار و ۵۵۵ واحد است.

از این تعداد ۳۳۴ قطعه مسکونی تراکم متوسط با ظرفیت یک‌هزار و ۵۰۳ واحد، ۱۹ قطعه مسکونی با تراکم بالا و به صورت مجتمع آپارتمانی با ظرفیت ۲ هزار و ۵۲ واحد در نظر گرفته شده است.

حضور در میدان؛ این بار آذربایجان شرقی

افتتاح مرکز اشتغال‌ و کارآفرینی شهرجدید سهند

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با حضور در مرکز اشتغال‌ و کارآفرینی بانوان در شهر جدید سهند و بازدید از بخش‌های مختلف آن به افتتاح این مرکز اقدام کرد.

حضور در میدان؛ این بار آذربایجان شرقی

 این مرکز در زمینی به وسعت ۵ هزار  و ۲۰۰ متر مربع با ۱۲ غرفه کارآفرینی، ۱۰ عرفه نمایشگاهی و فروشگاهی و ۳ غرفه استارتاپی احداث شده و قرار است به عنوان مرکزی تعاملی و مشارکتی میان شاخه‌های مختلف هنری، صنایع دستی، کارآفرینی و تولیدی و همچنین بستر شبکه سازی تولید، فروش و آموزش با محوریت بانوان کارآفرین، زنان خودسرپرست و صاحبان ایده‌های خلاقانه مدیریت شود.

بذرپاش همچنین از فاز ۴ شهر جدید سهند نیز بازدید کرد و در ادامه با حضوردر شرکت عمران شهر جدید سهند با فرهاد سعیدی مدیر عامل این شرکت دیدار و گفت‌وگو کرد.

حضور در میدان؛ این بار آذربایجان شرقی

پاسخگویی ۸۱ مدیر ملی و استانی به مردم تبریز/ ثبت ۲ هزار و ۵۰۰ درخواست در میز خدمت آذربایجان شرقی

در جریان این سفر میز ارتباطات مردمی استان آذربایجان شرقی  با حضور ۵۳ مدیر ملی و ۲۸ مدیر استانی و به مدت ۳ روز برگزار شد.

حسین مذنب مدیرکل بازرسی، مدیریت عملکرد و حقوق شهروندان وزارت راه و شهرسازی از ثبت بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ درخواست در میز خدمت استان آذربایجان شرقی خبر داد.

مدیران در حوزه‌های شهرسازی، املاک، نهضت ملی مسکن، راهداری و حمل ونقل جاده‌ای، شهرهای جدید، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، بانک مسکن، بنیاد مسکن، نظام مهندسی، راه آهن، معاونت شهرسازی و معماری و بازآفرینی شهری متشکل از ۱۴ تیم در میز خدمت مستقر بودند.

وزیر راه و شهرسازی در پایان سفر خود در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان آذربایجان شرقی نیز با حضور رئیس جمهور شرکت کرد.

حضور در میدان؛ این بار آذربایجان شرقی