شناسهٔ خبر: 136133 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

هشدار دریایی برای تاثیرات توفان گرمسیری در خلیج فارس و دریای عمان

موج دریای طوفانی هشدار دریایی سازمان هواشناسی نسبت به تاثیرات توفان گرمسیری و افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج در سواحل و فراسواحل دریای عمان و خلیج فارس هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بر اساس هشدار سطح نارنجی دریایی، پتانسیل تقویت توفان خیلی شدید گرمسیری ("Very Sever Cyclone Storm "BIPARJOY) به توفان حدی گرمسیری ("Extremly Sever Cyclone Storm "BIPARJOY) و تاثیرات توفان گرمسیری شامل افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج در سواحل و فراسواحل دریای عمان و خلیج فارس موجب افزایش ارتفاع امواج در شرق دریای عمان تا ۳ متر، در غرب دریای عمان در فراسواحل تا ۲/۵ متر در سواحل تا ۲ متر می‌شود.

روز سه‌شنبه این سامانه موجب افزایش ارتفاع امواج در شرق دریای عمان تا ۳ متر، در غرب دریای عمان در فراسواحل تا ۲/۵ متر در سواحل تا ۲ متر و در شرق خلیج فارس و تنگه هرمز تا ۱/۵ متر طی بعداز ظهر و شب خواهد شد.

روز چهارشنبه نیز افزایش ارتفاع امواج در شرق دریای عمان تا ۴ متر، در غرب دریای عمان در فرا سواحل تا ۲/۵ متر در سواحل تا ۲ متر، در مرکز خلیج فارس تا ۲ متر و مناطق شمالی و شرقی خلیج فارس و تنگه هرمز تا ۱/۵ متر و روز پنج‌شنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۵ افزایش ارتفاع امواج در شرق دریای عمان تا ۴ متر، در غرب دریای عمان در فراسواحل تا ۲/۵ متر در سواحل تا ۲ متر، در مرکز و شرق خلیج فارس تا ۲/۵ متر و در شمال خلیج فارس و تنگه هرمز تا ۱/۵ متر پیش‌بیین شده است.

روز جمعه افزایش ارتفاع امواج در شرق دریای عمان فراسواحل تا ۳/۵ متر در سواحل تا ۳ متر، در غرب دریای عمان در فراسواحل تا ۲ متر در سواحل تا ۱/۵متر، در فراسواحل خلیج فارس تا ۲/۵ متر و در سواحل خلیج فارس و تنگه هرمز بین ۱تا۲ متر و روز شنبه افزایش ارتفاع امواج در شرق دریای عمان تا ۲/۵ متر، در غرب دریای عمان در فراسواحل تا ۲ متر در سواحل تا ۱/۵ متر، در خلیج فارس و تنگه هرمز تا ۱/۵ متر رخ خواهد داد.

منطقه اثر سامانه روز دوشنبه ۲۲ خرداد مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای سیستان و بلوچستان و هرمزگان، در دریای عمان و روز سه‌شنبه مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان، در دریای عمان و مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های هرمزگان و بوشهر، در خلیج فارس و روز چهارشنبه، پنج‌شنبه، جمعه و شنبه مناطق ساحلی و دور از ساحل دریای عمان، تنگه هرمز و خلیج فارس درگیر این سامانه خواهند شد.

اثر مخاطره غرق شدن کشتی ها و شناورهای تجاری و صیادی در منطقه فعالیت توفان گرمسیری، آسیب جدی به شناورهای در حال تردد در مناطق فراساحلی شرق دریای عمان، احتمال آسیب شدید به شناورهای مستقر در بنادر و قفس های پرورش ماهی و تورهای صیادی، احتمال بالا آمدن آب در سواحل، احتمال خسارت به تاسیسات ساحلی و اختلال در ترددهای دریایی از جمله تردد شناورهای سبک و نیمه سنگین و سنگین، مسافربری، تفریحی و صیادی اعلام شده است.

سازمان هواشناسی به خودداری از تردد کشتی های تجاری و لنج های ماهیگیری در محدوده فعالیت طوفان، جلوگیری از تردد شناورهای سبک و تفریحی، جلوگیری از تفریحات دریایی و شنا، ممانعت از تردد کشتی های تجاری و لنج های صیادی به سمت مناطق فراساحل، انتقال قایق های سبک به خشکی و پهلوگیری کشتی ها و شناورها در مکان های امن، جمع آوری تورهای صیادی و قفس های پرورش ماهی، محافظت از تاسیسات ساحلی، اجتناب از تردد شناورهای سبک و فعالیت های تفریحی در جزایر استان هرمزگان و اتخاذ تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورهای مسافربری توصیه کرده است.

پیگیری اخبارهواشناسی و هشدارهای رسمی صادر شده توسط سازمان هواشناسی کشور و اداره کل هواشناسی استان های ساحلی توصیه شده است.