شناسهٔ خبر: 136138 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

احتمال برخورد طوفان گرمسیری به محدوده مرزی هند و پاکستان تقویت شد

موج دریای طوفانی هشدار دریایی تحلیل آخرین تصاویر ماهواره و نقشه های پیش یابی و مدل های جوی از حرکت طوفان گرمسیری «بی‌پارجوی» حاکی از تقویت احتمال برخورد این طوفان به محدوده مرزی هند و پاکستان است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تحلیل آخرین تصاویر ماهواره و نقشه های پیش یابی و مدل های جوی نشان می دهد که طوفان گرمسیری «بی‌پارجوی» احتمالا با حفظ حرکت شمال شرق سوی خود در نهایت به محدوده مرزی بین هند و پاکستان و در شمال غربی ترین نقطه هند برخورد می کند.

در صورت حفظ این مسیر کمترین تاثیر بر سواحل جنوبی کشور وارد می شود و بیشتر آب های فرا ساحل سیستان وبلوچستان مواج و متلاطم می شود.

با این شرایط پیش بینی می‌شود این طوفان پنجشنبه در شمال غربی ترین نقطه هند و در محدوده مرزی این کشور با پاکستان به ساحل برخورد کند و رفته رفته تضعیف شود.

داده های دیدبانی شده نشان می دهد که در شبانه روز گذشته بیشینه سرعت طوفان به بیش از ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت رسیده است.

این طوفان پس از شکل گیری یک منطقه کم فشار در ۱۵خرداد گذشته بر فراز جنوب شرقی دریای عرب در حدود عرض جغرافیایی ۱۱ درجه شمالی و طول جغرافیایی ۶۶ درجه شرقی، شامگاه ۱۶خرداد و یک درجه بالاتر از این موقعیت، تشکیل شد.

میانگین سرعت باد در این توفان گرمسیری در زمان شکل گیری ۶۰ تا۷۰ کیلومتر بر ساعت و باد لحظه ای آن تا ۸۰ کیلومتر برساعت در اطراف مرکز سامانه بود.

به گزارش سازمان هواشناسی، شرایط محیطی مناسب از جمله دمای سطح آب ۳۰ تا ۳۲ درجه سلسیوس و همچنین برش باد ضعیف در سطح و واگرایی قوی در سطوح فوقانی سبب شد تا شدت این طوفان رفته رفته زیاد و در ۱۷خردادماه به یک طوفان گرمسیری شدید درجه چهار تبدیل شود.