شناسهٔ خبر: 136166 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رییس اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی:

۱۱.۵ درصد از بناهای ناپایدار کشور در خراسان رضوی مستقر است

اداره كل راه و شهرسازي خراسان رضوي رییس اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی با اشاره به اینکه حدود ۱۱.۵ درصد از بناهای ناپایدار کشور در خراسان رضوی مستقر است، گفت: هم اکنون خراسان رضوی یکی از استان‌های کشور با بیشترین بافت فرسوده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(خراسان رضوی)، سمانه نصرالهی رییس اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در حاشیه در هشتمین جلسه شورای عالی مسکن کشور گفت: ۲۷۸ هزار بنای ناپایدار در استان وجود دارد که حدود ۲۱۶ هزار واحد ناپایدار در شهر مشهد است، رفع این معضل در گرو ایجاد موج نوسازی و شتاب آن در استان توسط سازمان بازآفرینی شهرداری ها است.

رییس اداره برنامه ریزی و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی با اشاره به اینکه حدود ۱۱.۵ درصد از بناهای ناپایدار کشور در خراسان رضوی مستقر است، گفت: هم اکنون خراسان رضوی یکی از استان‌های کشور با بیشترین بافت فرسوده بوده که حدود ۵ هزار و ۵۹۴ هکتار بافت ناکارآمد شهری در سطح ۵۱ شهر استان را شامل می شود.

وی اظهار کرد: براساس مصوبات ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان چهار شهر مشهد، نیشابور، سبزوار و تربت حیدریه دارای مساحت ۴ هزار و ۳۷۴ هکتار سکونتگاه غیر رسمی هستند.

نصرالهی اعلام کرد: شهر مشهد به دلیل اینکه بیشتر اراضی در مالکیت آستان قدس رضوی و اوقاف است استقبال از تسهیلات بانکی در راستای نوسازی بافت های فرسوده کمتر است.

رییس اداره برنامه ریزی و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در جهت جلب نظر متقاضیان نوسازی در بافت ها فرسوده بیان کرد: برای این منظور بسته جامع تشویقی در حوزه اعطای تسهیلات مالی ارزان قیمت، تخفیفات شهرداری‌ها، زمین معوض، کاهش زمان صدور پروانه‌ها، معافیت‌ یا کاهش هزینه‌های مالیاتی و بیمه‌ای جهت تسریع در روند نوسازی و مقاوم‌سازی بافت‌های ناکارآمد استان پیشنهاد شده است.

نصرالهی گفت: با توجه به اینکه سهم استان در برنامه نوسازی محلات هدف بازافرینی ۵۶ هزار ۲۳۶ واحد است، که در راستای بهسازی و نوسازی مسکن شهری کشور و مقاوم سازی واحدهای مسکونی ناپایدار در محلات و محدوده های ناکارآمد کشور و سیاست‌های دولت مردمی در زمینه رسیدگی به محدوده های کم برخوردار، شهرداری های شهرهای هدف بازآفرینی با مدیریت و راهبری معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری و مدیرکل راه و شهرسازی استان، ۶۹۶۹ پروانه ساختمانی برای ۲۵۷۱۵ واحد مسکونی صادر و رتبه دوم کشور در زمینه نوسازی مسکن در بافت های ناکارآمد را دریافت کردند.

گفتنی است شهرداری مشهد با ثبت ۲۸۹۸ عدد پروانه برای ۱۷۱۷۶ واحد مسکونی رتبه اول استان را کسب کرد.