شناسهٔ خبر: 136497 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

بررسی و پیگیری مطالعات پدافند غیرعامل راه دسترسی مهرگان_قزوین

قزوین در جلسه کارگروه تخصصی کالبدی و زیربنایی پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی، مطالعات پدافند غیرعامل راه دسترسی مهرگان_قزوین بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی( استان قزوین)، علی اصغر ثقفی یزدی گفت: کارگروه تخصصی کالبدی و زیربنایی پدافند غیرعامل در سال جدید موضوع پدافند غیرعامل راه دسترسی مهرگان_قزوین را در دست مطالعه قرار داده و مسیرهای پیشنهادی در این کارگروه مطرح شد تا مورد بررسی قرار بگیرد.

ثقفی یزدی با اشاره به اینکه عدم وجود راه دسترسی به مهرگان از نظر پدافندی ممکن است در مواقع بحران خطرات جدی ایجاد کند گفت : با توجه به اینکه طرح توسعه مهرگان در حال وقوع است و روند رشد جمعیت صعودی است، راه ارتباطی از طریق اتوبان قزوین کرج پاسخگوی نیاز این شهر نیست.

 وی بیان داشت: پدافند غیرعامل مبحثی فنی مهندسی و نظامی است که شرایط خطرپذیری را بررسی میکند و درحال حاضر راه زمینی و راه‌آهن مهم ترین راه های ارتباطی پدافندی است.

 رییس اداره‌ مدیریت بحران و پدافند غیر عامل اداره کل راه و شهرسازی استان افزود: در مورد موقعیت راه‌های پیشنهادی برای این مهم، موضوع رودخانه های منطقه حایز اهمیت است که البته به خاطر خشکسالی فعلی قابل لمس نیست، ولی در دوره های بازگشت آب در آینده در مواقع بحران بسیار حائز اهمیت است و در صورتی که بنا به هر دلیلی محل این رودخانه ها با جاده تقاطع داشته باشند در صورت بروز بحران منجر به حادثه خواهند شد.

وی در ادامه بیان داشت: گره های محدوده مطالعاتی و موقعیت شهر مهرگان به لحاظ شهرها و روستاها است که گسترش آنها به لحاظ جمعیتی در مواقع بحران می‌تواند تبدیل به گره شود.

ثقفی یزدی خاطرنشان کرد: در این مطالعات موضوعاتی همچون روستاهای همجوار، ارزیابی تهدیدات در هر قطعه از محور، تهدیدات مبنا در هر قطعه از مسیر، ارزیابی دارایی ها و آسیب پذیری‌ها، ارزیابی ریسک مسیر و عوامل اجتماعی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است.

 گفتنی این جلسه با حضور نمایندگانی از اداره کل پدافند غیرعامل استانداری، مدیریت بحران استانداری، دفتر فنی، امور عمرانی حمل و نقل و ترافیک استانداری قزوین، اجا، سپاه صاحب الامر، نیروی انتظامی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، شهرداری قزوین، نظام مهندسی ساختمان، دفتر امور شهری و شوراهای استانداری قزوین، اداره استاندارد قزوین و مشاور پروژه در محل سالن جلسات اداره پونک برگزار شد.