شناسهٔ خبر: 136564 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار داد؛

وزش باد شدید و خیزش گردوخاک

وزش باد سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی برای وزش باد شدید و خیزش گردوخاک برای فردا و پس فردا، بر اجتناب از تردد غیر ضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی، سامانه افزایش گرادیان فشار سطح زمین طی دو روز آینده موجب وزش باد نسبتا شدید تا شدید و خیزش و نفوذ گردوخاک می‌شود.

این سامانه روز جمعه استان‌های سمنان،  خراسان جنوبی،  جنوب خراسان رضوی،  یزد،  کرمان،  شمال سیستان و بلوچستان،  ایلام،  خوزستان و  بوشهر و روز شنبه شرق و جنوب سمنان،  خراسان رضوی،  ایلام،  خوزستان و بوشهر را در بر می‌گیرد.

اثر مخاطره این سامانه در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی شده است.

همچنین احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال از دیگر مخاطرات این سامانه است.

اجتناب از تردد غیر ضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال  در این شرایط ضروری است.