شناسهٔ خبر: 136581 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

فرصت‌های طلایی در آسمان نقره‌ای سن‌پترزبورگ

وزیر روسیه سن‌پترزبورگ، پایتخت اقتصادی روسیه این روزها محل برگزاری یکی از رویدادهای مهم اقتصادی جهان است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهر سن‌پترزبورگ، پایتخت اقتصادی روسیه همزمان با پدیده شب‌های نقره‌ای ، میزبان یکی از رویدادهای مهم اقتصادی جهان است.

بیست و ششمین مجمع اقتصادی سالانه سن‌پترزبورگ با حضور روسای جمهور ، نخست وزیران ، وزرای اقتصادی و مقامات سیاسی و اقتصادی بیش از ۱۳۰ کشور جهان امسال در حالی آغاز شده که بدلیل تحریم‌های ضد روسی ، خبری از نمایندگان کشورهای غربی نیست.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی کشورمان در صدر هیاتی برای پیشبرد ابتکار «ایران راه» ، جلب همکاری برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و مذاکره با مقامات روسی در اجلاس امسال شرکت کرده است.

نشست ویژه راهگذر بین قاره‌ای شمال-جنوب با حضور کشورهای مسیر این گذرگاه و دیدار و ملاقات با معاون اول نخست وزیر روسیه ، استاندارن سامارا ، آستراخان و چیلیابینسک و نیز دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه ، از برنامه های مهرداد بذرپاش در روز نخست این اجلاس بود.

همزمان با برگزاری بیست و ششمین مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ ، نشست ویژه گذرگاه شمال-جنوب با حضور وزیر راه و شهرسازی کشورمان ، وزرای حمل و نقل و ترابری روسیه ، جمهوری آذربایجان ، هند ، قزاقستان و بلاروس برگزار شد.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان در آغاز این نشست تخصصی گفت : موقعیتِ جغرفیاییِ منحصر به فرد جمهوری اسلامی ایران ، دارا بودن زیرساخت‌های حمل‌ونقلی از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب ، دانش فنی و مهندسی و تجربیات ارزشمند در طراحی و احداث طرح‌های زیرساختی، و فرصت‌های برجسته و بی بدیل جهت جذب سرمایه‌گذاری در طرح‌های تکمیل و توسعه زیرساخت‌ها اعم از جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی، فرصت هایی ارزشمند محسوب می‌شوند.

بذرپاش افزود : این ویژگی‌ها موجب شده همه بازیگران عرصه تجارت، لجستیک و حمل‌ونقل در منطقه و در سطح بین‌المللی از این مزیت‌های پرشمار، بهره‌مند شوند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد : بر اساس سیاست‌های کلی که در سپتامبر سال گذشته میلادی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ گردید، فعال‌سازی مزیت‌های جغرافیایی- سیاسی و تبدیل جمهوری اسلامی ایران به مرکز مبادلات و خدمات تجاری، انرژی، ارتباطات و حمل‌ونقل با روان‌سازی مقررات و ایجاد و توسعه زیرساخت‌های لازم، به عنوان یکی از سیاست‌های اصلی و مهم محسوب می‌شود.

وی افزود : بر این اساس ایران، به عنوان سرزمین فرصت‌های ترانزیتی و لجستیکی، هم به عنوان راه و هم راه حل، برای پیوندهای امن، ایمن، سهل، سریع و مقرون به صرفه اقتصادی، سرزمینی برای رقابت سازنده و مشارکتِ بازیگران ذینفع در عرصه ترانزیت و لجستیک نقش آفرینی خواهد کرد.

وی گفت : تمامی کشورهای منطقه می‌توانند با استفاده از راه ها و ظرفیت های ایران، بخش عمده ای از مسائل ترانزیتی و لجستیک خود را حل کنند.

وی در ادامه ۶ پیشنهاد به منظور  تحقق اهداف گذرگاه ریلی شمال-جنوب ارائه کرد.

مشارکت سرمایه‌گذاران طرف روسی از جمله صاحبان بار، شرکت‌های حمل‌ونقلی و لجستیکی در پروژه‌های تکمیل و توسعه بنادر جنوبی ایران در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان نخستین پیشنهاد مهرداد بذرپاش بود.

تشکیل شرکت‌های مشترک لجستیکی و بنگاههای کوچک و متوسط فناورانه و کسب و کارهای نوپای دانش بنیان در این حوزه ،
توسعه فناوری‌های هوشمند و دیجیتال در مناسبات حمل ونقلی و ترانزیتی بین دو کشور ، با تأکید بر سامانه های رصد بار، استفاده یکپارچه از اسناد الکترونیک حمل و نقل بین‌المللی ، مشارکت طرف‌ها در احداث و فعالیت مراکز لجستیک در دو کشور،تسهیل در حضور شرکت‌های لجستیکی بین المللی روسیه در ایران و اقدام مشترک در توسعه کشتیرانی در دریای خزر با اولویت مشارکت در ساخت مشترک شناورها و ایجاد خطوط منظم و ارزان کشتیرانی بین بنادر دو کشور از دیگر پیشنهادات وزیر راه و شهرسازی کشورمان در این نشست بود.