شناسهٔ خبر: 136684 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار داد؛

رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید طی روزهای آینده

رگبار رعد و برق باد و باران سازمان هواشناسی کشور نسبت به رگبار و رعدو برق و وزش باد شدید و خیزش گردوخاک هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس هشدار سطح زرد سازمان هواشناسی کشور برای دو سامانه، از روز شنبه تا دوشنبه فعالیت سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی (بویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب) موجب رگبار و رعدو برق و وزش باد نسبتا شدید و احتمال گردوخاک و تگرگ در برخی استان‌ها می‌شود.

این سامانه روز شنبه استان‌های اردبیل، نیمه شمالی آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و دامنه و ارتفاعات در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان را در بر می‌گیرد.

روز یک‌شنبه این سامانه در شمال آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی و اردبیل و دامنه و ارتفاعات در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان، فعال می‌شود.

روز دوشنبه نیز این شرایط جوی در دامنه و ارتفاعات در گیلان، مازندران، غرب گلستان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان، شمال شرق آذربایجان شرقی و نیمه شمالی اردبیل برقرار است.

اثر مخاطره احتمال آبگرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، در برخی مناطق خیزش گردوخاگ، کاهش دید و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی و احتمال شکستن درختان فرسوده و کهنسال پیش‌بینی شده است.

اجتناب از اسکان در بستر مسیل‌ها، احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها و لایروبی کانال‌ها و آب‌روها در این شرایط جوی ضروری است.

سامانه دوم نیز افزایش گرادیان فشاری اعلام شده که از روز یک‌شنبه تا چهارشنبه سبب وزش باد نسبتا شدید تا شدید، خیزش و نفوذ گردوخاک می‌شود.

وزش باد شدید در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال را به دنبال دارد.

سازمان هواشناسی به اجتناب از تردد غیر ضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال توصیه کرده است.